Brev:
Min ensomme søn
16. november 2010
Alder:
5 år
Min ensomme søn
Hej Helen.
Min store dreng på snart 6 år skal igennem et PPR forløb. Årsagen er, at han har det ret vanskeligt med at indgå i sociale situationer med andre børn.
Han er ellers en glad dreng, trives godt og er meget glad for sin nye lillebror. Men han taler aldrig om børnehaven, nævner aldrig andre børn og de gange han har haft en anden med hjem at lege, kan tælles på en hånd. Han bliver heller aldrig inviteret til legeaftaler.
Pædagogerne fortæller at han er vellidt i børnehaven, da han er et meget blidt, lyttende og omsorgsfuldt barn, men at han ikke kan "læse" de andre børn og forstå deres invitation til leg. Han prøver til at overtale de voksne til at lege, eller går simpelthen hen og sætter sig med en bog. Han er heller ikke særligt fysisk, lever nok mest i sit hoved.
Det er ikke fordi, han er bange for andre børn, f.eks går han til svømning en gang om ugen med sin morfar, hvor han sagtens kan være alene med de andre børn og deltager i legen på lige fod. Han har også nemt ved at koncentrere sig og modtage undervisning. Men han nævner meget sjældent andre børn ved navn og det er som om de eksisterer i en parallelverden udenfor hans.
Han skal jo i skole næste år, og der er jeg bekymret. Ikke at han ikke kan klare det faglige, men i skolen kan man ikke bare gå sin vej, når der er behov for det.
Vi er ret overbevist om, at han ikke får en decideret diagnose, for så udpræget er hans problemer ikke. Han trives tilsyneladende godt i sin ensomhed. Hvis han da er ensom?
Jeg synes, man skal have lov at være sig selv, men jeg forudser en hård skolegang, for slet ikke at tale om SFO, for en dreng med et så udpræget behov for at være alene.
Jeg ved godt, at PPR-udredningen skal hjælpe os til at finde ud af hans muligheder, men er der mere vi kan gøre? Igen, han ser ikke udtil at mistrives, men der er jo en kæmpe forskel mellem skole og børnehave.
Hilsen