Deformt hoved samt stor fontanelle

16. november 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Deformt hoved samt stor fontanelle

Kære Helen,

Min datter er i dag 4 ½ måned. Vi har siden hendes fødsel kæmpet med hendes hovedform. Allerede i maven på mig lå hun helt ude i den ene side, og efter hun blev født ligger hun altid med hovedet drejet mod højre. Dette betyder, at hun har fået en flad plet på højre side af baghovedet.

Jeg er noget bekymret for den hovedform. Alle siger at det ikke er så slemt, og at det sikkert retter sig ud i takt med at hun vokser. Jeg kan bare ikke lade være med at blive så ked af det hver gang jeg ser den flade plet, og dette har også medført at hendes øre samt pande bliver skubbet frem i den ene side. Det er ikke voldsomt, og ingen af os er jo symmetriske.

Samtidig har jeg læst, at forskning tyder på at flade baghoveder (deforme hoveder) evt. kan give indlæringsvanskeligheder og migræne senere i livet, fordi hjernen ikke har fået lov til at vokse frit. Tanken om at jeg allerede nu kan påføre min datter sådanne gener senere i livet, har jeg det ikke særlig godt med.

Vi har forsøgt alt. Vi har været til kiropraktor med hende, og der er intet galt med hendes sener og muskulatur - heldigvis. Nogle muskler bruges mere end andre, og derfor er nogle af dem noget stramme, men det er blot noget der stille og roligt går over af sig selv i takt med at hun begynder at ...

Annonce

... benytte dem mere og mere. Hun har åbenbart sine præferencer.

Derudover gør vi alt for at stimulere hende til den anden side, men intet har vist sig at hjælpe. Vi har tilmed købt en pude, som skulle fordele trykket, men det er næsten umuligt at få hende til at ligge på den, når hun sover. Hun ligger rigtig meget på maven, når hun er vågen. Det har hun gjort helt fra fødslen. Samtidig har vi ligget hende til at sove på siden, og på maven, hvis vi sad ved siden af, da hun var yngre. Vi har i et væk drejet hendes hoved mens hun sov, men det er et spørgsmål om sekunder og max minutter før hun drejer det tilbage.

Nu er mit indtryk at hun er ovre den periode, hvor knoglerne er meget bløde, hvilket medfører at tilstanden ikke forværres. Hovedet er dog fortsat deformt. Kan jeg forvente at det rettes ud? Er der belæg for at der er følger af deformt hovedform senere i livet?

Hun har en ret stor fontanelle – den er vel fortsat 4 fingre bred. Kan en stor fontanelle medvirke til at der er plads til at hjernen kan gro som den skal, og at kraniet retter sig ud løbende? Skal vi fortsat være meget opmærksomme på hvordan hun ligger eller er knoglerne så hårde nu, så det ikke har den store betydning?

Jeg glæder mig til at høre dine tanker og svar på mine spørgsmål.

Venlig Hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig