Svar: Morsyg baby og babysyg mor
15. november 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Birgitte
Det er rigtig dejligt at amme og ofte noget både mor og barn nyder rigtig meget. Det er et stort og tæt bånd mellem mor og barn og derfor er det for mange kvinder også rigtig svært at trappe amningen ned og til sidst stoppe helt. Derfor har du også ret i at for nogle kvinder, er det mere hendes behov, end det nødvendigvis er barnets og det skal man naturligvis være bevidst om ...
MEN, når det er sagt, så er din dreng stadig så lille, at han naturligt har brug for brystet, brug for at få din mælk. Det vil være rigtig godt hvis du kunne amme ham til han er 1 år, gerne længere, hvis han og du stadig har det godt med det. Men det er vigtigt at mælkeindtaget ikke fylder så meget, at det går ud over hans indtag af anden og mere sufficient føde.
Som den gode og omsorgsfulde mor du er, skal du naturligvis sikre at han får den mad, den næring, de vitaminer, mineraler osv. som han har behov for og derfor bør han ikke ammes mere, end at han også kan spise :)
Og så til dine spørgsmål:
Ja, det kan godt have indvirkning på hans selvstændighedsfølelse at han sover sammen med dig - men det er ikke negativt. Det er netop rigtig vigtigt at han føler sig tæt forbundet til dig, at han føler sig lyttet til, set, at du anerkender hans behov for kun ved at give ham denne tætte tilknytning kan han også adskille sig. Man er altså nødt til at føle sig tilknyttet for at kunne separere sig. Han får altså ikke sværere ved at separere sig fra dig, fordi du ammer ham eller fordi I sover sammen.
Umiddelbart mener jeg ikke at det bliver sværere at lære ham at sove selv, jo ældre han er. Det vil jo netop blive lettere at sætte andre ting i stedet for brystet, jo ældre han er. Når han bliver 12-18 måneder gammel, vil det være helt naturligt at han f.eks. får godnathistorie, du synger for ham, han får en bamse eller lignende at putte med som substitut for mor. Og børn er netop ofte først 12-18 måneder gamle, når de tager en puttebamse til sig.
At han er meget morglad og gerne vil sidde hos dig, handler mere om at han er i separationsfasen lige nu, end det handler om amning. Igen - det er vigtigt at føle sig godt tilknyttet for at kunne separere sig og netop med den alder han har, øver han sig sandsynligvis i at kravle og bevæge sig mere og mere rundt på gulvet på egen hånd. For at kunne gøre det skal han lige have knus og kram fra mor en gang imellem, lige tankes lidt op, mærke at du er der og så kan han atter gå ud i verden på egen hånd.
Jeg håber at mine svar idag har givet dig lidt ro med på vejen og at du er hjulpet lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske