Morsyg baby og babysyg mor

15. november 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Morsyg baby og babysyg mor

Hej Helen

Min søn er knap 9 måneder, og jeg ammer ham stadig - også om natten. Jeg har tit tænkt, at nu måtte det være slut med natspisningen, for jeg har selvfølgelig lyst til at få en hel nats søvn efter så lang tid. Han bliver puttet i sin egen seng mellem kl. 19 og 20, og omkring kl. 22-23 plejer han at vågne og græde, hvorefter jeg lægger mig til at sove sammen med ham inde i en gæsteseng, der endnu står på hans værelse. På det tidspunkt får han mælk, og det gør han et par gange mere i løbet af natten.

Dette er jo overhovedet ikke "efter bogen", da hans appetit om dagen er påvirket af natspisningen, men jeg har virkelig svært ved at give slip på vores putning om natten. Jeg indrømmer blankt, at amningen på nuværende tidspunkt primært sker for min skyld. Han er mit andet barn, og vi påtænker ikke at skulle have flere, så jeg har nok lidt svært ved at give slip ...

Annonce

... på ham, og jeg nyder simpelthen så meget, at han putter sig ind til mig om natten. På den anden side ønsker jeg også at sove over 3-4 timer i træk, for realiteten er, at hans længste uafbrudte søvn er af denne varighed.

Jeg tænker tit, at tiden nok skal komme, hvor jeg er mere end klar til, at han skal sove selv, men jeg er åbenbart ikke kommet dertil endnu.

Men jeg vil spørge dig om et par ting i denne forbindelse:

- kan det have indvirkninger på hans selvstændighedsfølelse / selvværd, at han stadig sover sammen med mig?

- bliver det sværere at lære ham at sove selv, jo længere tid han sover med mig?

- han er meget "morsyg" i løbet af dagen og vil ofte gerne sidde hos mig (eller sin far); kan dette have sammenhæng med, at han putter sammen med mig, eller er det nærmere separationsangst?

På forhånd mange tak for dine svar :-)

Kærlig hilsen
Birgitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine