Brev:
Morsyg baby og babysyg mor
15. november 2010
Alder:
9 mdr.
Morsyg baby og babysyg mor
Hej Helen
Min søn er knap 9 måneder, og jeg ammer ham stadig - også om natten. Jeg har tit tænkt, at nu måtte det være slut med natspisningen, for jeg har selvfølgelig lyst til at få en hel nats søvn efter så lang tid. Han bliver puttet i sin egen seng mellem kl. 19 og 20, og omkring kl. 22-23 plejer han at vågne og græde, hvorefter jeg lægger mig til at sove sammen med ham inde i en gæsteseng, der endnu står på hans værelse. På det tidspunkt får han mælk, og det gør han et par gange mere i løbet af natten.
Dette er jo overhovedet ikke "efter bogen", da hans appetit om dagen er påvirket af natspisningen, men jeg har virkelig svært ved at give slip på vores putning om natten. Jeg indrømmer blankt, at amningen på nuværende tidspunkt primært sker for min skyld. Han er mit andet barn, og vi påtænker ikke at skulle have flere, så jeg har nok lidt svært ved at give slip på ham, og jeg nyder simpelthen så meget, at han putter sig ind til mig om natten. På den anden side ønsker jeg også at sove over 3-4 timer i træk, for realiteten er, at hans længste uafbrudte søvn er af denne varighed.
Jeg tænker tit, at tiden nok skal komme, hvor jeg er mere end klar til, at han skal sove selv, men jeg er åbenbart ikke kommet dertil endnu.
Men jeg vil spørge dig om et par ting i denne forbindelse:
- kan det have indvirkninger på hans selvstændighedsfølelse / selvværd, at han stadig sover sammen med mig?
- bliver det sværere at lære ham at sove selv, jo længere tid han sover med mig?
- han er meget "morsyg" i løbet af dagen og vil ofte gerne sidde hos mig (eller sin far); kan dette have sammenhæng med, at han putter sammen med mig, eller er det nærmere separationsangst?
På forhånd mange tak for dine svar :-)
Kærlig hilsen
Birgitte