Brev:
Hvor går det galt? Kan kun trøstes med bryst om natten
15. november 2010
Alder:
8 mdr.
Hvor går det galt? Kan kun trøstes med bryst om natten
Kære Helen
Tusind tak for det hurtige svar på mit brev d.29.okt.
Allerede samme dag fulgte vi dine råd om mere mad og lade hende sove i dobbeltsengen. - Og så sov hun 6 timer i træk for FØRSTE gang. Fra 23-5. Vi jublede!!! Vi havde været til børnefødselsdag og hun kom sent i seng, så hun var nok kørt helt flad.
Men siden da er hun fortsat med at vågne minimum hver time, selvom hun får præcis så meget mad og drikke som anbefalet.
Vi leger også meget med hende og tager hende med i parken, i svømmehallen og leger med andre børn et par gange om ugen.
Hun vågner uanset om dagen har været begivenhedsrig eller daset.
Når hun vågner forsøger jeg først at vende hende og lægge en hånd på hendes ribben og sige shh. Som regel falder hun omgående i søvn, men vågner op et minut efter med et hyl og gør sig helt stiv i kroppen og spjætter med arme og ben og ender med at ligge med hovedet mast helt op i sengegærdet men hun skriger.
Jeg når som regel at tage hende op inden hun bliver helt hysterisk, for at prøve at trøste hende, men hun bliver altid bare mere vågen og utrøstelig og kaster sig væk fra mig.
Når jeg så lægger hende ned igen, vender og drejer hun sig stadig helt hysteriskt og så tager jeg hende op og ammer hende.
Hun falder til ro i samme sekund hun får brystet i munden og kan efterfølgende lægges til at sove videre.
Hun er vågen når hun bliver lagt ned og vender sig altid selv væk fra mig og falder det sidste stykke i søvn selv. Gerne med hånden på sin fars arm/brystkasse når hun sover hos os, eller på sin bamse hvis hun sover i egen seng.
Hun slipper faktisk selv brystvorten og vender hovedet væk fra mig, når hun ikke vil ammes mere og gerne vil ned at ligge.
Men selvom hun er faldet i søvn trygt og godt og vågner op samme sted som hun faldt i søvn, så vågner hun helt op ved hvert eneste søvnfaseskift. Nogle gange helt frisk og glad midt om natten og er vågen i op til to timer.
Når jeg ammer hende, lægger jeg en putteklud over hendes kind og øre i håb om at hun en dag vil finde trøst i den, da hun aldrig har brugt sut. Hun fjerne den ofte lige så snart den rører hendes hud, så den virker selvsagt ikke endnu og slet ikke til at lægge ved hendes kind uden brystet.
Jeg har prøvet at sætte den ved hendes kind og mundvig når jeg lirker brystvorten ud, men så reagerer hun som om jeg prøver at tage livet af hende. - Også selvom jeg gør det gentagende gange, for at skabe en ny søvnassociation istedet for brystet.
Hvordan skal jeg gøre det?
En enkelt nat sov jeg i stuen, mens min mand og datter sov i dobbeltsengen, men det gjorde ingen forskel. Hun vågnede lige så hyppigt og utrøsteligt.
Min mand vil gerne forsøge at tage hende en hel nat, men jeg bryder mig ikke om, at hun i princippet skal græde sig i søvn, selvom det er i hans favn og til beroligende ord.
Er det mig der er forkert på den? Er det i virkeligheden vejen ud af den dårlige vane?
Hun har jo ikke brug for mælken, men hun har brug for trygheden.
Ingen af os kan trøste hende om natten. Kun mit bryst.
Vi har købt din dvd og bruger dele fra "seperationsfasen", "at være tryg ved at sove" og "amning om natten".
De gange hun har sovet bedst, har været når hun har sovet fra 20-20:40 og derefter har været oppe at lege og først er lagt endeligt i seng kl 23. Det er feks når vi har været hos bedsteforældrene. Så sover hun i op til 4 timer ad gangen.
Er hun måske bare et uglebarn, der har brug for en kort aftenlur?
Åh alle de tanker! Mit problem er i bund og grund at hun vågner hele tiden og kun kan falde til ro ved brystet. Jeg synes at jeg har prøvet alt.
Jeg skal være væk om aftenen d.20.nov og så må vi se hvordan det går for min mand mht putning og opvågningerne. Han overvejer at putte hende i barnevognen og køre den en lille tur hver gang hun vågner. Evt bare inde i lejligheden. Den falder hun let i søvn i.
Vi har overvejet at lade ham gå med hende nogle nætter i træk, nu hvor han er på barsel og afvænne hende på denne måde. Vi er jo efterhånden desperate.
Det eneste vi ikke ønsker er at hun skal græde sig i søvn, selvom mange fortæller os at det er vejen frem.
Skal jeg lade være med at give hende bryst hver gang hun vågner og i stedet lade hende græde sig træt i mine arme? En kop vand hjælper ikke.
Mange trætte men lykkelige hilsner fra
Nadja