Hvor går det galt? Kan kun trøstes med bryst om natten

15. november 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hvor går det galt? Kan kun trøstes med bryst om natten

Kære Helen

Tusind tak for det hurtige svar på mit brev d.29.okt.
Allerede samme dag fulgte vi dine råd om mere mad og lade hende sove i dobbeltsengen. - Og så sov hun 6 timer i træk for FØRSTE gang. Fra 23-5. Vi jublede!!! Vi havde været til børnefødselsdag og hun kom sent i seng, så hun var nok kørt helt flad.

Men siden da er hun fortsat med at vågne minimum hver time, selvom hun får præcis så meget mad og drikke som anbefalet.
Vi leger også meget med hende og tager hende med i parken, i svømmehallen og leger med andre børn et par gange om ugen.
Hun vågner uanset om dagen har været begivenhedsrig eller daset.

Når hun vågner forsøger jeg først at vende hende og lægge en hånd på hendes ribben og sige shh. Som regel falder hun omgående i søvn, men vågner op et minut efter med et hyl og gør sig helt stiv i kroppen og spjætter med arme og ben og ender med at ligge med hovedet mast helt op i sengegærdet men hun skriger.

Jeg når som regel at tage hende op inden hun bliver helt hysterisk, for at prøve at trøste hende, men hun bliver altid bare mere vågen og utrøstelig og kaster sig væk fra mig.
Når jeg så lægger hende ned igen, vender og drejer hun sig stadig helt hysteriskt og så tager jeg hende op og ammer hende.
Hun falder til ro i samme sekund hun får brystet i munden og kan efterfølgende lægges til at sove videre.

Hun er vågen når hun bliver lagt ned og vender sig altid selv væk fra mig og falder det sidste stykke i søvn selv. Gerne med hånden på sin fars arm/brystkasse når hun sover hos os, eller på sin bamse hvis hun sover i egen seng.

Hun slipper faktisk selv brystvorten og vender hovedet væk fra mig, når hun ikke vil ammes mere og gerne vil ned at ligge.

Men selvom hun er faldet i søvn trygt og godt og vågner op samme sted som hun faldt i søvn, så vågner hun helt op ved hvert eneste søvnfaseskift. Nogle gange helt frisk og glad midt om natten og er vågen i op til to timer.

Når jeg ammer hende, lægger jeg en putteklud over hendes kind og øre i håb om at hun en dag vil finde trøst i den, da hun aldrig har brugt sut. Hun fjerne den ofte lige så snart den rører hendes hud, så den virker selvsagt ikke ...

Annonce

... endnu og slet ikke til at lægge ved hendes kind uden brystet.

Jeg har prøvet at sætte den ved hendes kind og mundvig når jeg lirker brystvorten ud, men så reagerer hun som om jeg prøver at tage livet af hende. - Også selvom jeg gør det gentagende gange, for at skabe en ny søvnassociation istedet for brystet.
Hvordan skal jeg gøre det?

En enkelt nat sov jeg i stuen, mens min mand og datter sov i dobbeltsengen, men det gjorde ingen forskel. Hun vågnede lige så hyppigt og utrøsteligt.

Min mand vil gerne forsøge at tage hende en hel nat, men jeg bryder mig ikke om, at hun i princippet skal græde sig i søvn, selvom det er i hans favn og til beroligende ord.
Er det mig der er forkert på den? Er det i virkeligheden vejen ud af den dårlige vane?
Hun har jo ikke brug for mælken, men hun har brug for trygheden.
Ingen af os kan trøste hende om natten. Kun mit bryst.

Vi har købt din dvd og bruger dele fra "seperationsfasen", "at være tryg ved at sove" og "amning om natten".

De gange hun har sovet bedst, har været når hun har sovet fra 20-20:40 og derefter har været oppe at lege og først er lagt endeligt i seng kl 23. Det er feks når vi har været hos bedsteforældrene. Så sover hun i op til 4 timer ad gangen.
Er hun måske bare et uglebarn, der har brug for en kort aftenlur?

Åh alle de tanker! Mit problem er i bund og grund at hun vågner hele tiden og kun kan falde til ro ved brystet. Jeg synes at jeg har prøvet alt.

Jeg skal være væk om aftenen d.20.nov og så må vi se hvordan det går for min mand mht putning og opvågningerne. Han overvejer at putte hende i barnevognen og køre den en lille tur hver gang hun vågner. Evt bare inde i lejligheden. Den falder hun let i søvn i.

Vi har overvejet at lade ham gå med hende nogle nætter i træk, nu hvor han er på barsel og afvænne hende på denne måde. Vi er jo efterhånden desperate.
Det eneste vi ikke ønsker er at hun skal græde sig i søvn, selvom mange fortæller os at det er vejen frem.

Skal jeg lade være med at give hende bryst hver gang hun vågner og i stedet lade hende græde sig træt i mine arme? En kop vand hjælper ikke.

Mange trætte men lykkelige hilsner fra
Nadja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte