Svar: Højtlæsning
12. november 2010
Alder:
23 mdr.
Kære Gitte
De fleste børn vil godt i 1-1½ års alderen kunne nyde at der bliver læst lidt højt for dem, når de skal sove. De fortår ikke hvad der bliver læst, men lytter til stemmen og melodien i stemmen og finder derved ro.
I 1½-2 års alderen vil det være rigtig dejligt for barnet at kigge i bøger. Man skal her tage udgangspunkt i noget der fanger barnets interesse. I starten er det godt at pege og tale om hvad der sker på billederne. Det kan være spændende at se billeder af ting som barnet kender fra hverdagen, bøger med fotografier af hverdagsting som f.eks. en kop, en kiks, en æske rosiner og en sut vil interessere børn i denne alder og det at læse handler mere om at genkende ting fra hverdagen i bogen.
I 2-3 års alderen begynder barnet at blive mere interesseret i at få læst op, men stadig ikke lange historier. Det skal være små historier med korte sætninger og igen noget som barnet kan relatere til. "Her er en bamse, han er brun" (billede af bamse og så er det næste side), "Bamse har en blå bil" (billede af bamses blå bil og så er det næste side), "Bamse har også en seng" (billede af sengen og så er det næste side ...). Historierne skal være korte og overskuelige, det nytter ikke noget at sidde og dvæle ved lange fortællinger.
I 3-4 års alderen nyder de fleste børn derimod at få læst mere rigtige bøger, bøger med flere små handlinger og igen gerne noget der handler om ting fra barnets hverdag. "Emilie får en lillesøster" eller "Emilies dag i børnehaven" ...
Rigtig meget held og lykke, håber ovenstående hjælper videre på vej - det lyder som om at I læser bøger helt rigtigt i forhold til Emilies alder lige nu :)
God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske