Svar: Højtlæsning

12. november 2010

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Gitte

De fleste børn vil godt i 1-1½ års alderen kunne nyde at der bliver læst lidt højt for dem, når de skal sove. De fortår ikke hvad der bliver læst, men lytter til stemmen og melodien i stemmen og finder derved ro.

I 1½-2 års alderen vil det være rigtig dejligt for barnet at kigge i bøger. Man skal her tage udgangspunkt i noget der fanger barnets interesse. I starten er det godt at pege og tale om hvad der sker på billederne. Det kan være spændende at se billeder af ting som barnet kender fra hverdagen, bøger med fotografier af hverdagsting som f.eks. en kop, en kiks, en æske rosiner og en sut vil interessere børn i denne alder og det at læse handler mere om at genkende ting fra hverdagen i bogen.

I 2-3 års alderen begynder barnet at blive mere interesseret i at få læst op, men stadig ikke lange historier. Det ...

Annonce

... skal være små historier med korte sætninger og igen noget som barnet kan relatere til. "Her er en bamse, han er brun" (billede af bamse og så er det næste side), "Bamse har en blå bil" (billede af bamses blå bil og så er det næste side), "Bamse har også en seng" (billede af sengen og så er det næste side ...). Historierne skal være korte og overskuelige, det nytter ikke noget at sidde og dvæle ved lange fortællinger.

I 3-4 års alderen nyder de fleste børn derimod at få læst mere rigtige bøger, bøger med flere små handlinger og igen gerne noget der handler om ting fra barnets hverdag. "Emilie får en lillesøster" eller "Emilies dag i børnehaven" ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Rigtig meget held og lykke, håber ovenstående hjælper videre på vej - det lyder som om at I læser bøger helt rigtigt i forhold til Emilies alder lige nu :)

God weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.