Svar: Skeløjet
12. november 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Teresa
Det er helt normalt at spæde børn er skeløjede i de første måneder, deres evne til at fokusere, er endnu ikke udviklet.
Når man skal fokusere og stille skarpt på noget, så gøres det ved at musklerne i øjet krummer eller afslapper linsen og dermed fokusere og de første par måneder, er barnet ikke i stand til dette, det kommer hen af vejen i takt med at barnet bliver ældre. Omkring 3 måneders alderen vil man normalt regne med at barnets øjne er parallelle.
Skelen tjekker nogle sundhedsplejersker for, når de laver BOEL prøve i 8-9 måneders alderen, denne prøve er dog mange steder udgået og i stedet tjekker egen læge for skelen ved 1 års undersøgelsen. Hvis du oplever at din dreng bliver ved med at skele og har svært ved at styre sine øjenbevægelser, selvom han bliver ældre så vil det være rigtig fint at drøfte det med jeres læge :)
Rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske