Svar: Støtte udvikling?

11. november 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mette

Tak for dit brev :) Det lyder som om at S. er rigtig godt igang med sin udvikling, stortrives og udvikler sig i rigtig god og sund retning og der er bestemt ikke noget der tyder på at han bliver "et sært barn, der ikke kan finde ud af at være sammen med andre børn ;)".

I 12-18 måneders alderen begynder børn at gå rundt på egen hånd, de klatrer op og skal hjælpes ned igen, de begynder at kunne samle ting op fra gulvet uden støtte og de begynder at kunne spise selv.

Gode legeting til din dreng kan være klodser i forskellige størrelser, det er sjovt at du bygger tårn og han vælter det igen, det er sjovt selv at forsøge at bygge små tårne af 2-3 klodser af gangen. I det hele taget er legetøj som kan skilles ad og sættes sammen ofte et hit. Store kasser der kan fyldes og tømmes eller som man kan klatre ind i kan være sjovt, store kasser man kan skubbe foran sig er godt, fordi det giver barnet en fornemmelse af at kunne flytte store og tungere ting :)

Hammerbræt, samlepyramide, bolde i forskellige størrelser - I kan trille bold til hinanden og han kan prøve at kaste en bold til dig :)

Lege ude med sand, vand, kander, spande, skovle osv. er godt. Naturen byder på mange nye oplevelser og det er sjovt at samle sten og blade i en spand, kigge på myrer og snegle. At være med ude at handle, sidde i indkøbsvognens sæde og se på varerne, pege og høre dig fortælle hvad noget er, prøve selv at holde varerne og kaste dem ned i vognen er et hit :)

En gå vogn, trækkedyr, et stort tog eller biler som man kan fylde dyr eller andet på/i og kører med på gulvet. At bevæge sig til sang og musik, danse og spille til på f.eks. tromme. Masser af fysisk kontakt, knus og tumlelege er vigtigt stadig væk ligesom det også er godt at læse i bøger og tale om ting fra hverdagen.

I kan støtte hans gang ved at lade ham gå med en vogn foran sig som han kan skubbe med. I kan støtte ham ved at stille møbler og jer selv i en passende afstand, så han til at starte med kan nå det ene, få fat og føler sig sikker inden det næste møbel slippes. Stille og roligt gøres afstanden så lidt større og han motiveres til at turde. Det er vigtigt ikke at forcere noget, ikke at presse ham, da det handler meget om både at kunne finde balancen, kunne koordinere og også at turde - finde det sidste mod :)

Han er for lille til at kunne spise med en ske, de fleste børn mestrer først dette omkring 16 måneders alderen. Derimod vil han fint kunne spise med fingrene og også med en gaffel :) Så skemad skal I give ham, men mad i stykker kan han meget fint spise selv og det er vigtigt at han får mere og mere af jeres mad og at I netop lader ham spise med fingrene eller gaflen. Det er helt normalt at han i denne læring piller maden af gaflen og tager den i munden.

Han lærer ved at spejle sig i jer, når I giver ham en gaffel i den ene hånd og hjælper ham med en anden gaffel som I styrer, så spejler han sig i det han ser jer gøre og vil prøve at gøre det samme :)

Det er meget fint med en reservebedste et par timer om ugen og at I går til gymnastik og musik og mødes med en veninde og andre børn et par gange om ugen. Mere aktivitet behøver han ikke med den alder han har. Det er ikke hans behov at blive passet ude i daycare hver dag i flere timer - det er et voksent behov, som er blevet sådan, fordi vi arbejder rigtig meget og mange har brug for to indtægter for at få tingene til at hænge sammen. Så jeg synes du skal være glad for, at I ikke har behov for dette og netop udnytte, at I kan være så meget sammen som I kan. Han vil have glæde af at være sammen med andre børn, men han vil ikke lege rigtig med dem før han bliver omkring 2 år.

Med hensyn til sprog og udvikling, så gennemgår børn jo en enormt stor udvikling her. Et 8 måneders barn vil f.eks. begynde at sige ma-ma eller mam-mam når det er sultent, får mad eller er tørsig.

Det 1 årige barn har et aktivt ordforråd på to til fem ord, men forstår mange flere. Når barnet er 14 måneder så begynder det motorisk at kunne flere ting og vil således også rent sprogligt ...

Annonce

... kunne begynde at følge en sproglig opfordring - klappe hænder, kaste en bold og lignende. I den alder begynder barnet også at pege på ting, række ud efter noget, vise dig et stykke legetøj og vil gerne have dig til at sætte ord på hvad det er. Det er små ord som barnet bruger, f.eks. peger barnet på en bil og siger "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger de i stedet for se.

Fra 16 måneders alderen begynder børn at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte bar og mor som maaa eller mo. Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.

Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord.

Omkring 2 års alderen begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far). Barnet har i denne alder et aktivt ordforråd på ca 100-200 ord og udviklingen går herfra rigtig stærkt. Barnet begynder at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og barnet begynder også at tale mere når det leger med sine venner. Barnene taler ikke nødvendigvis rent, det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2-årige stå og tale volapyk sammen - de forstår hinanden, de voksne forstår ingen ting :)

Det er en rigtig god idé at tale dansk til ham, så han får sit modersmål med og det anbefales også fordi du naturligt vil have flere sproglige nuancer med, når du taler dit modersmål. I takt med at han bliver passet af jeres amerikanske reservebedste, kommer mere og mere ud blandt engelsktalende mennesker, så vil han naturligt også selv begynde at bruge engelske ord.

De vil normalt være sådan, at hans ordforråd vil være en blanding af både danske og engelske ord, han vil ikke skelne imellem om han taler det ene eller det andet, men vil naturligt tale og bruge de ord han nu engang kender. Da du taler begge sprog er det ikke noget problem, for du vil jo forstå alt hvad han siger :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Tal og hverdagsting, sær ord på de ting du gør, når han peger på noget så sæt ord på, så han hører, hvad det hedder osv.

Det kan være fornuftigt med et kalktilskud dagligt, hvis din dreng ikke får mellem 350-500ml mælk eller surmælksprodukt dagligt - det synes jeg faktisk du skal tale med lægen om.

Calcium er vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en virkning. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.

Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikke mælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv.

Det er dog ikke sådan at man bare kan give barnet en masse ekstra calcium, for et for højt indtag har negativ effekt på jernoptagelsen. Jern er særligt vigtigt for barnets evne til at transportere ilt rundt i kroppen. Det er derfor nødt til at være en balance at få tilført barnet det, som er nødvendigt af forskellige vitaminer og mineraler og altså også calcium.

Hvis din dreng, når du stopper med at amme, ikke indtager hverken drikke mælk, yoghurt eller lignende, så vil det være helt relevant at du taler med lægen om hvorvidt han skal tilbydes en kalktablet dagligt, eller om en multivitamintablet med ekstra calcium vil være nok for ham. Det skal være en lægelig vurdering.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"