Støtte udvikling?

11. november 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Støtte udvikling?

Hej Helen,

Tusind tak for dine tidligere svar. De giver mig meget ro. S. spiser rigtigt godt for tiden og tager sig nogle gode lure i løbet af dagen, så det går ret fornuftigt lige i tiden :)

Han bliver snart 1 år (om to uger), og da jeg jo passer ham hjemme, er jeg interesseret i at høre lidt om hvordan jeg kan støtte hans udvikling. Han er god til at lege selv, men jeg vil gerne lave forskellige aktiviteter med ham, så han udvikler sig og ikke bliver bagud hans jævnaldrende.

Hvad er godt at lave med børn på hans alder?

Han kravler ivrigt omkring, går rundt ved (og med) møblerne, ved våvognen samt ved at holde os i hånden. Han har et par gange stået selv i længere tid, men sætter sig som regel ned når vi slipper hans hænder. Han kan gå kun med støtte af den ene hånd, men vil helst holde fast med begge hænder.

Kan vi støtte ham i at lære at gå eller skal vi lade ham gøre det i sit eget tempo?

Som sagt spiser han ret godt, ret store portioner i forhold til hvad han har spist længe, og det er naturligvis dejligt. Dog spiser han helst kun grød og mos, hvis han har noget at sidde pille i, som regel noget, som han selv finde på bordet, en lille krumme el. lign. Hvis vi stiller skålen med mad foran ham, smider han skeen på gulvet og stikker hænderne ned i det.

Hvordan kan vi hjælpe ham til selv at begynde at spise med ske?
Han er glad for gaflen, øver sig i at stikke i maden, men piller det som regel af igen og ...

Annonce

... putter det i munden med fingrene. Han kan også putte maden i munden, hvis vi giver ham det på gaflen, så han mangler lige koblingen :)

Vi har besluttet at han ikke skal i daycare, men har aftalt med vores (amerikanske) reservebedste, at hun passer ham nogle timer en gang ugentligt. Derudover har jeg lavet en aftale med en anden mor, at vi passer hinandens børn en gang imellem. Plus vi går til gymnastik og musik to gange ugentligt, hvor der er børn på hans alder.

Tror du at det er nok til at lære ham at socialisere og være sammen med andre uden mig?

Jeg vil helst ikke komme hjem med et sært barn, der ikke kan finde ud af at være sammen med andre børn ;)

Hvornår er det normalt at børn begynder at tale/sige forståelige ord?

S. pludrer og snakker på livet løs, men endnu intet, der lyder som rigtige ord. Der er dog visse lyde, som lader til at betyde noget bestemt. Vi taler dansk herhjemme, men engelsk, når vi er sammen med andre. Vi læser både danske og engelske børnebøger for ham.

Kan vi gøre andet for at støtte hans sproglige udvikling?

Jeg ammer ham 1 gang i døgnet, inden jeg går i seng, og forventer at stoppe helt når han bliver 1 år. Han drikker ikke så meget mælk, jeg prøver at putte så meget mælk som muligt i hans mad, men hans far har mælkeallergi, så det er lidt begrænset, hvor meget det bliver. Vi vil give ham et kalktilskud, men hvor meget skal han have dagligt?

På forhånd tak :)

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.