Sover uroligt og vågner meget tidligt

11. november 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Sover uroligt og vågner meget tidligt

Kære Helen

Min mand og jeg har en skøn datter på 13 mdr. Hun har gået i vuggestue fra hun var 8 mdr og er meget glad for det.

Fra hun var 2 mdr. sov hun igennem, men efter hun blev 6 mdr blev hendes nattesøvn meget urolig. Vi har ikke rigtigt kunne finde årsagen til det.

Det blev så noget bedre, hvor hun vågnede et par gange om natten, men sov så til kl 6.30 om morgenen, men nu er det gået helt galt. De sidste par uger er hun begyndt at vågne meget tidligt, mellem kl 4.30 og kl 5. Hun er stadig meget træt, men er ikke til at få til at falde til ro.

Så jeg er stået op med hende og lavet morgenmad, hvilket også har fungeret fint, sådan set. Hun er så kommet i vuggestuen ca. kl. 7. Hvis hun ikke kommer i vuggestue er hun ofte træt omkring 7.30 og falder i søvn i vores arme, hvor hun så sover en halv times tid.

I vuggestuen bliver hun lagt til at sove når hun bliver træt derovre (omkring kl 10/10.30) og så får hun lov til at sove til hun vågner, hvilket sagtens kan være 4 timer.

Så langt, så godt. Nu er hun så begyndt (den sidste uges tid) at sove meget uroligt, så vi ender med at skulle op en gang i timen, og de sidste 2 dage har hun "vågnet" kl 23 og ...

Annonce

... bare være dybt ulykkelig i en times tid. (Når jeg sætter vågnet i situationstegn, er det fordi at hun ikke virker helt som om hun ved hvad der foregår).

Vi får ikke lov til at trøste hende... hun skubber sig væk og skriger, men hun vil heller ikke ligge i sengen, hverken sin egen eller vores. Det er meget hårdt at se sit barn skrige og kaste sig rundt på den måde og ikke vide hvad man skal gøre, og når vi alle har et vist søvnunderskud, kan det være svært at kapere og ikke føle sig som verdens dårligste mor.

Det virker ikke som om hun har ondt, men mere som om at hun ikke kan finde sig til rette. Vi har for nyligt måtte købe en tyk sengerand til hendes seng, fordi hun tit endte med at slå hovedet ind i tremmerne på sengen, når hun moslede rundt om natten.

Vi forsøger lige nu (i samarbejde med vuggestuen) at sætte hendes middagslur lidt ned så hun kun sover i 3 timer, for at se om det hjælper, men lederen i vuggestuen, var lidt bekymret for den strategi, fordi det jo ikke er godt at vække børn, når de sover.

Mit spørgsmål er vel egentligt bare: Hvad kan jeg gøre for at hjælpe min datter med at få en ordentlig nattesøvn.

Kærlig hilsen
Den desperate og ulykkelige mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien