Brev:
Sover uroligt og vågner meget tidligt
11. november 2010
Alder:
13 mdr.
Sover uroligt og vågner meget tidligt
Kære Helen
Min mand og jeg har en skøn datter på 13 mdr. Hun har gået i vuggestue fra hun var 8 mdr og er meget glad for det.
Fra hun var 2 mdr. sov hun igennem, men efter hun blev 6 mdr blev hendes nattesøvn meget urolig. Vi har ikke rigtigt kunne finde årsagen til det.
Det blev så noget bedre, hvor hun vågnede et par gange om natten, men sov så til kl 6.30 om morgenen, men nu er det gået helt galt. De sidste par uger er hun begyndt at vågne meget tidligt, mellem kl 4.30 og kl 5. Hun er stadig meget træt, men er ikke til at få til at falde til ro.
Så jeg er stået op med hende og lavet morgenmad, hvilket også har fungeret fint, sådan set. Hun er så kommet i vuggestuen ca. kl. 7. Hvis hun ikke kommer i vuggestue er hun ofte træt omkring 7.30 og falder i søvn i vores arme, hvor hun så sover en halv times tid.
I vuggestuen bliver hun lagt til at sove når hun bliver træt derovre (omkring kl 10/10.30) og så får hun lov til at sove til hun vågner, hvilket sagtens kan være 4 timer.
Så langt, så godt. Nu er hun så begyndt (den sidste uges tid) at sove meget uroligt, så vi ender med at skulle op en gang i timen, og de sidste 2 dage har hun "vågnet" kl 23 og bare være dybt ulykkelig i en times tid. (Når jeg sætter vågnet i situationstegn, er det fordi at hun ikke virker helt som om hun ved hvad der foregår).
Vi får ikke lov til at trøste hende... hun skubber sig væk og skriger, men hun vil heller ikke ligge i sengen, hverken sin egen eller vores. Det er meget hårdt at se sit barn skrige og kaste sig rundt på den måde og ikke vide hvad man skal gøre, og når vi alle har et vist søvnunderskud, kan det være svært at kapere og ikke føle sig som verdens dårligste mor.
Det virker ikke som om hun har ondt, men mere som om at hun ikke kan finde sig til rette. Vi har for nyligt måtte købe en tyk sengerand til hendes seng, fordi hun tit endte med at slå hovedet ind i tremmerne på sengen, når hun moslede rundt om natten.
Vi forsøger lige nu (i samarbejde med vuggestuen) at sætte hendes middagslur lidt ned så hun kun sover i 3 timer, for at se om det hjælper, men lederen i vuggestuen, var lidt bekymret for den strategi, fordi det jo ikke er godt at vække børn, når de sover.
Mit spørgsmål er vel egentligt bare: Hvad kan jeg gøre for at hjælpe min datter med at få en ordentlig nattesøvn.
Kærlig hilsen
Den desperate og ulykkelige mor