Svar: Et spørgsmål om legetøj
10. november 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Maibrit
Leg er vigtigt for børns udvikling og leg skal være lystbetonet og fyldt med glæde. Det er når børn leger, at de afprøver forskellige ting, det kan være ting de har oplevet i hverdagen som de nu forsøger at få erfaringer omkring. For et barn på 2-3 år vil det at efterligne andre være af stor betydning og noget som børn ofte elsker.
Du kan hjælpe din dreng med at bygge hule af møbler og tæpper, hvor han jo godt kan få sine biler med ind, men hvor han også kan prøve at være lidt sig selv og øve sig i dette. Det er hyggeligt, måske en lille madkurv der kan spises i hulen vil være dejligt og sjovt :)
I kan også lege bus, hvor I sætter stole på rækker og kører af sted ud i det blå. Den der sidder forrest styrer og tager imod billetter og der stiger forskellige folk af og på bussen. Det er en anden måde at lege med biler på :) når han nu er så glad for det ...
Et køkken vil være en rigtig god idé. Og der skal være masser af mad som kan skæres ud, serveres, steget på panden, laves i ovnen, ligesom det vil være rigtig godt med tallerkener, krus, kaffekande osv. Igen er det super vigtigt for børn i denne alder (både drenge og piger) at lege hverdagens oplevelser og børn vil normalt elske at "lave mad og invitere til spisning" eller "lave kaffe og invitere til kaffeselskab". Det er også en leg, hvor din dreng kan lege selv, gøre maden klar, dække bord osv. og hvor du så kommer på besøg som gæst.
Man kan også få høvlebænke, arbejdsborde osv. hvis man har en dreng som måske godt kan lide at lege at han saver, hamrer og bygger i træ osv. fordi far måske gør sådan I sit værksted. Igen er det vigtigt for barnet at lege med noget hvor han kan efterligne f.eks. far i sin leg.
En garage til hans biler, hvor bilerne kan køre op og ned, parkeres bag låger der åbnes, hvor benzin kan fyldes på osv. kan være en god legetøjs idé.
Stillelege som modellervoks osv. som du nævner er også godt og vigtigt, det kan være at sætte store perler på piberensere eller på snørrebånd, det kan være tegne og male - du kan f.eks. male hans hænder på et stykke papir eller købe en rulle papir, så du kan få et stykke der er stort nok til at han kan ligge på det - og så kan du tegne ham efter og I kan sammen tegne øjne, næse, mund osv.
Spil af forskellige slags er gode - det kan være billedelotteri, huskespil, puslespil som I kan lave sammen. Læse bøger, synge sange og bevæge sig til musik er en rigtig god idé. Børn i denne alder elsker at danse og bevæge sig.
Være med i køkkenet, skære maden ud og komme den i skåle, være med til at dække bord, sætte tallerkener, glas, bestik osv. frem er vigtigt og godt - det giver barnet en følelse af at være en vigtig del af familien og han bliver stolt af at kunne :)
Udenfor, kigge på naturen, vende sten og blade, grave lidt i jorden og lede efter regnorme, snegle og biller. Samle blade og tage dem med ind, tørre dem og sætte dem på papir. Grave i sandkasse, lege med vandkande, tage på legepladsen og øve sig på at klatre op, vippe, gynge, rutsje ned.
En løbecykel vil være en rigtig god idé til et barn i denne alder :)
Håber ovenstående giver lidt idéer til hvad legetøj og leg kan være for denne alder :) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske