Svar: Et spørgsmål om legetøj

10. november 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maibrit

Leg er vigtigt for børns udvikling og leg skal være lystbetonet og fyldt med glæde. Det er når børn leger, at de afprøver forskellige ting, det kan være ting de har oplevet i hverdagen som de nu forsøger at få erfaringer omkring. For et barn på 2-3 år vil det at efterligne andre være af stor betydning og noget som børn ofte elsker.

Du kan hjælpe din dreng med at bygge hule af møbler og tæpper, hvor han jo godt kan få sine biler med ind, men hvor han også kan prøve at være lidt sig selv og øve sig i dette. Det er hyggeligt, måske en lille madkurv der kan spises i hulen vil være dejligt og sjovt :)

I kan også lege bus, hvor I sætter stole på rækker og kører af sted ud i det blå. Den der sidder forrest styrer og tager imod billetter og der stiger forskellige folk af og på bussen. Det er en anden måde at lege med biler på :) når han nu er så glad for det ...

Et køkken vil være en rigtig god idé. Og der skal være masser af mad som kan skæres ud, serveres, steget på panden, laves i ovnen, ligesom det vil være rigtig godt med tallerkener, krus, kaffekande osv. Igen er det super vigtigt for børn i denne alder (både drenge og piger) at lege hverdagens oplevelser og børn vil normalt elske at "lave mad og invitere til spisning" eller "lave kaffe og invitere til kaffeselskab". Det er også en leg, hvor din dreng kan lege selv, gøre maden klar, dække bord osv. og hvor du så kommer på besøg som gæst.

Man kan også få høvlebænke, arbejdsborde osv. hvis man har en dreng som måske godt kan lide at lege at han saver, hamrer og bygger i træ osv. fordi far måske gør sådan I sit ...

Annonce

... værksted. Igen er det vigtigt for barnet at lege med noget hvor han kan efterligne f.eks. far i sin leg.

En garage til hans biler, hvor bilerne kan køre op og ned, parkeres bag låger der åbnes, hvor benzin kan fyldes på osv. kan være en god legetøjs idé.

Stillelege som modellervoks osv. som du nævner er også godt og vigtigt, det kan være at sætte store perler på piberensere eller på snørrebånd, det kan være tegne og male - du kan f.eks. male hans hænder på et stykke papir eller købe en rulle papir, så du kan få et stykke der er stort nok til at han kan ligge på det - og så kan du tegne ham efter og I kan sammen tegne øjne, næse, mund osv.

Spil af forskellige slags er gode - det kan være billedelotteri, huskespil, puslespil som I kan lave sammen. Læse bøger, synge sange og bevæge sig til musik er en rigtig god idé. Børn i denne alder elsker at danse og bevæge sig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Være med i køkkenet, skære maden ud og komme den i skåle, være med til at dække bord, sætte tallerkener, glas, bestik osv. frem er vigtigt og godt - det giver barnet en følelse af at være en vigtig del af familien og han bliver stolt af at kunne :)

Udenfor, kigge på naturen, vende sten og blade, grave lidt i jorden og lede efter regnorme, snegle og biller. Samle blade og tage dem med ind, tørre dem og sætte dem på papir. Grave i sandkasse, lege med vandkande, tage på legepladsen og øve sig på at klatre op, vippe, gynge, rutsje ned.

En løbecykel vil være en rigtig god idé til et barn i denne alder :)

Håber ovenstående giver lidt idéer til hvad legetøj og leg kan være for denne alder :) Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland