De daglige lure

11. november 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

De daglige lure

Hej Helen

Tak for en god rådgivning om søvn i din bog. Det var rigtig dejlig læsestof. Man var fyldt med mod efterfølgende. Jeg har et par spørgmål.

Vi har en dreng på 6,5 mdr som vi har rigtig svært ved at få til at sove om dagen, selvom han er meget tydelig træt. Han sover forholdsvis fint om natten.

I kraft af at han ikke får sovet, er han er utilfreds, råbende og klynkende og har ikke mod på selv at ligge på sit legetæppe. Nogle gange vil han heller ikke spise hvis han er blevet overtræt.

Når det lykkes at han får nogle sammenhængende timer, er han en glad og smilende dreng, der er begyndt at kravle og som sidder selv. Men det jeg savner er den glade tilfredse dreng.

Han har fra start ikke selv kunne falde i søvn. Det er sket via brystet eller ved tur i barnevogn el vugning i arm. Nu har vi taget tyren ved hornene og er gået igang med at lære ham selv at falde i søvn, efter råd fra vores sundhedsplejerske. Vi har været igang en uge.

Grunden var at det var kommet så vidt at han ikke ville lægge selv i sin voksipose, i sin barnevogn, når vi var ude og trille for at sove, men han skulle bæres i mine arme på turen.
Han har altid været svær af få til ro. Kroppen kører på ham hele tiden. Han har sjældent af sig selv lægget stille i lang tid af gangen, jo når han bliver ammet.

Jeg elsker at tumle med ham men nogle gange er jeg også bange for at det så gør at han ikke kan falde i søvn senere, fordi han så let bliver overgearet.

Jeg savner hjælp til at få en fornuftig rytme og råd til at få ham til at sove om dagen. Jeg er bange for at skabe nogle nye dårlige vaner.

Jeg savner en rytme så både han og jeg har noget at forholde os til. Jeg prøver ihærdigt at skabe men jeg synes at det går i kluder for mig..

Han vågner mellem 05.00 og 07.00 og får bryst. Falder i søvn igen
Kl. ca. 08.00 Vågner og står op. Er glad og tilfreds. Men bliver hurtig træt igen. Allerede
Kl. ca. 09.30 udviser han træthedstegn. (klør sig i øjne, ingenting duer, klør sig bag øre, gaber)
Så giver jeg ham bryst for at være sikker på ikke at gå i ...

Annonce

... "kamp" med en der i virkeligheden lige straks bliver sulten.
Prøver efterfølgende at lægge ham, i sin egen seng, med samme sang, nusseklud, tøjbamse. Bliver hos ham, hånden på hans bryst. Han roder lidt rundt, kan lægge små 10 min indtil han bliver ked af det. Hver gang han bliver utrøstelig tager jeg ham op. Lægger ham tilbage i seng når han er trøstet. Dette fortsætter en time, han falder ikke i søvn og vi er til sidst begge så udmattet og hvor han tilsidst også kun græder.

kl. ca 12.30 får han grød efterfulgt af bryst som han falder i søvn ved. Jeg kæmper for at holde ham vågen så han kan blive lagt vågen i seng.
kl. ca. 13.00-13.30 Sover ca. 1.5 time
kl. ca. 14.00-15.00 Vågner, spiser lidt grød. Får suppl bryst.
kl. 18.00. Mos
kl. 19.30 Får bryst, lægges i seng. Jeg prøver igen her at han ikke falder i søvn ved brystet så han kan blive lagt vågen i seng. Han er gerne så træt at vi forholdsvis nemt kan få ham til at sove i sin egen seng.
23.00-03.00 1 opvågning. Får bryst. Hvis han vågner en gang til tager min mand ham og får ham til at sove igen uden bryst.

Må man gerne amme inden han sover, er det en dårlig vane?
Er han ikke træt nok om formiddagen? Tolker jeg ham forkert?
Skal man når man forsøger at få ham til at sove stoppe forsøget kort efter igen og vente på næste sovevindue eller fortsætte sit forsøg nu da man ved han er træt?. Synes det virker til at blive svære jo mere træt han bliver.

Ville meget gerne ind i en rytme med en formiddagslur så han var frisk sidst på formiddag/middag og en lidt længere eftermiddagslur så han var frisk om eftermiddag/aften.

Lige nu er vi bare herhjemme for at få skabt en rytme. Savner nu snart at komme lidt ud, men jeg føler ikke vi kan komme nogle steder før han har fået lært selv at falde i søvn. Det kan vi forhåbentlig så overføre til barnevognen, så vi ikke skal have ham op. Jeg kan heller ikke tage nogle steder da han er så klynkende og træt indtil han får sovet.

Jeg håber det er til af finde hoved og hale i det.

På forhånd rigtig mange tak for dit svar

Kærligst

Persi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi