Svar: Tager maden ud af munden - 10 mdr.
9. november 2010
Alder:
10 mdr.
Kære frustrerede mor
At Frederik har vægret sig ved at skulle synke sin mad, har sandsynligvis hængt sammen med at han var ved at blive syg. Det gør ondt i ørerne, når han skal synke, det har været ubehageligt for ham at spise.
Samtidig har han jo så også nået den alder, hvor maden kan være sjovere at undersøge end at spise og det er helt normalt at børn i denne alder, lukker munden, drejer hovedet, skubber skeen væk, eller tager maden ind i munden, tygger på den og tager den ud igen for netop at studere den ...
Det er en naturlig del af hans udvikling og det er vigtigt at du anerkender hans lyst til at udforske og finde ud af, hvordan verden er skruet sammen.
Derfor skal du på den ene side, anerkende hans lyst til at mærke på mad, mærke, hvordan det smatter ud mellem hænderne, hans lyst til at lave lyd, når han banker skeen i bordet osv. Og netop anerkende det ved at give ham mulighed for at gøre disse ting - gerne uden formiddagsbordet.
Har han lyst til at lave larm, kan han få et hammerbræt eller han kan få lov at vælte alle de bøtter du stabler til et tårn. Har han lyst til at mærke maden smatte mellem hænderne, så kan du lade ham lege med sand og vand eller give ham en klump dej i hånden, hvis I bager boller. Ved netop at give ham mulighed for at gøre disse ting uden for middagsbordet, kan man undgå at han gør det helt så meget, når han spiser.
Når han tager maden ud af munden, så vil det være rigtig godt at du fortæller ham, hvad du gerne vil have "ind i munden skat, mmm smager godt, ind i munden med maden" eller lignende, så han hører hvad du gerne vil og fokus bliver på det han skal gøre og mindre på det han gør forkert :)
Det er meget fint at du lige nu supplerer ham med lidt skemad, netop fordi han hurtigt mister koncentrationen og derfor ikke får spist helt det han egentlig har behov for. Til frokost bør han suppleres med grøntsagsmos ved siden af sine rugbrødshapsere, ligesom han kan få kogte grøntsager, kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, lidt rejer, stykker af frikadelle osv. til frokost. Og om aftenen skal du forsøge at lave mad, som både består af mad i stykker og mos - kartofler kan f.eks. moses med sovs og frikadellen kan gives i stykker. På den måde kan han selv prøve at spise frikadellen - evt. med en gaffel, hvor han spejler sig i dig og du hjælper ham på vej og kartofler og sovs kan du så give med ske ved siden af.
Og så må han gerne suppleres med en godnatgrød som en del af sit putteritual, så du er sikker på at han ikke går sulten i seng til natten.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham og god bedring :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske