Svar: Tager maden ud af munden - 10 mdr.

9. november 2010

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære frustrerede mor

At Frederik har vægret sig ved at skulle synke sin mad, har sandsynligvis hængt sammen med at han var ved at blive syg. Det gør ondt i ørerne, når han skal synke, det har været ubehageligt for ham at spise.

Samtidig har han jo så også nået den alder, hvor maden kan være sjovere at undersøge end at spise og det er helt normalt at børn i denne alder, lukker munden, drejer hovedet, skubber skeen væk, eller tager maden ind i munden, tygger på den og tager den ud igen for netop at studere den ...

Det er en naturlig del af hans udvikling og det er vigtigt at du anerkender hans lyst til at udforske og finde ud af, hvordan verden er skruet sammen.

Derfor skal du på den ene side, anerkende hans lyst til at mærke på mad, mærke, hvordan det smatter ud mellem hænderne, hans lyst til at lave lyd, når han banker skeen i bordet osv. Og netop anerkende det ved at give ham mulighed for at gøre disse ting - gerne uden formiddagsbordet.

Har han lyst til at lave larm, kan han få et hammerbræt eller han kan få lov at vælte alle de bøtter du stabler til et tårn. Har han lyst til at mærke maden smatte mellem hænderne, så kan du lade ham lege med sand og vand eller give ham en klump dej i hånden, hvis I bager boller. Ved netop at give ham mulighed for at gøre disse ting uden for ...

Annonce

... middagsbordet, kan man undgå at han gør det helt så meget, når han spiser.

Når han tager maden ud af munden, så vil det være rigtig godt at du fortæller ham, hvad du gerne vil have "ind i munden skat, mmm smager godt, ind i munden med maden" eller lignende, så han hører hvad du gerne vil og fokus bliver på det han skal gøre og mindre på det han gør forkert :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er meget fint at du lige nu supplerer ham med lidt skemad, netop fordi han hurtigt mister koncentrationen og derfor ikke får spist helt det han egentlig har behov for. Til frokost bør han suppleres med grøntsagsmos ved siden af sine rugbrødshapsere, ligesom han kan få kogte grøntsager, kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, lidt rejer, stykker af frikadelle osv. til frokost. Og om aftenen skal du forsøge at lave mad, som både består af mad i stykker og mos - kartofler kan f.eks. moses med sovs og frikadellen kan gives i stykker. På den måde kan han selv prøve at spise frikadellen - evt. med en gaffel, hvor han spejler sig i dig og du hjælper ham på vej og kartofler og sovs kan du så give med ske ved siden af.

Og så må han gerne suppleres med en godnatgrød som en del af sit putteritual, så du er sikker på at han ikke går sulten i seng til natten.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham og god bedring :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.