Lang og svær indkøring hos dagpleje

9. november 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Lang og svær indkøring hos dagpleje

Hej Helen,

Nu har vi brug for et godt råd igen. Sofia har skulle skifte dagplejemor, og det er rigtig hårdt for hende. Hendes første DP var syg i fire uger og holdt derefter op fra den ene dag til den anden. Vi fandt en anden, og hun er nu der på fjerde uge.

Som du måske husker, tog det rigtig lang tid for Sofia at falde til hos den første DP, faktisk næsten tre måneder. Til sidst var hun dog rigtig glad for at komme der, havde næsten ikke tid til at komme med hjem når hun blev hentet, og var generelt tryg og glad. I modsætning til nu, hvor hun er ulykkelig hver morgen. Græder, hager sig fast i mig og jeg skal vriste hende fra mig for at kunne gå.

I går aftes ville hun ikke sove, fortalte at når hun vågnede skulle hun i dagpleje og det ville hun ikke. DP fortæller, at hun holder op med at græde når hun ikke kan se mig om morgenen, men at DP ikke rigtig kan komme i kontakt med hende. Hun får lov til at skifte Sofias ble, og Sofia leger også lidt, men har hele tiden et øje på døren. Hun skulle sove der i dag for første gang, og da jeg hentede hende var hun helt gennemsigtig, på trods af, at hun havde sovet i 1 ½ time. Hun er stadig helt stille og virker helt kuet.

Jeg synes, det er meget værre end første gang vi lavede indkøring. Det er hårdt at at aflevere hende dag efter dag, når hun er så ked af det, og når hun kommer hjem og siger ‘ikke i morgen, mor’. Hun har gentagne gange sagt ‘Fia ked’, både om aftenen inden hun skal sove, og om morgenen inden vi skal af sted. Jeg har bare ikke indtrykket af, at hun er glad derhenne, eller at hun hygger sig med de andre børn.

De er alle fem yngre end hende, den ældste er ...

Annonce

... lige 18 mdr., så måske ville hun have bedre af et sted med børn på hendes alder? DPs tid går også meget med de helt små, helt naturligt, men jeg frygter lidt, at Sofia så sidder i et hjørne og bliver lidt overset, fordi hun jo kan spise/lege osv. selv. I alle tilfælde virker hver morgen som den første morgen, med skrig og skrål og klamren sig til mig, og jeg synes, at fire uger er lang tid uden at der er sket fremskridt.

En ting er, at hun er ked af det om morgenen, det kan jeg godt rumme og synes jo også, det er i orden, at det er svært for hende. Jeg mener også at kunne skelne mellem den falske gråd, når f.eks. mormor skal gå, eller jeg går fra hende hos mormor eller min søster (som hun begge elsker højt), og så denne her fortvivlede gråd.

Du skrev sidst, at jeg skulle passe på med at signalere til hende at det er ok at hun er der, at DP er sød og flink og at jeg er helt afslappet omkring det, og det har jeg været meget opmærksom på. Går ind, tager sutskoene frem, snakker lidt med DP og de andre børn, og siger så konsekvent ‘farvel skat, vi ses senere, mor kommer og henter dig igen efter forokost/lur’. Ofte når vi slet ikke dertil, hun er allerede helt kørt op og jeg bliver nødt til at krænge hende af mig og fysisk aflevere hende til DP, som så holder fast i hende så jeg kan komme ud af døren.

Jeg kan slet ikke have, at hun er så ulykkelig. Hvad siger du til det hele? Skal vi blive ved med at presse på og risikere, at hun bliver mere og mere ulykkelig og indesluttet, eller skal vi starte helt forfra igen med en ny DP, som hun måske kan bedre med?

Vi glæder os til at høre fra dig!

Mange hilsner
Emilie og Sofia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to