Svar: Lang og svær indkøring hos dagpleje
9. november 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Emilie
Hvor er det dog synd, at Sofia skal skifte dagpleje, når hun nu efter tre lange måneder endelig var faldet til og havde det godt ... det er rigtig synd for hende, men naturligvis ikke noget I kan ændre på.
Spørgsmålet er hvorfor Sofia reagerer så voldsomt som hun gør. Hun gjorde det første gange hun skulle afleveres, men kender jo et eller andet sted turen nu, hun ved, hvad det handler om og alligevel bliver hun tydeligt ulykkelig og hægter sig på dig som en lille abeunge ...
Børn der klynger sig til deres forældre, har brug for deres forældre og jeg synes man er nødt til at lytte til de signaler hun sender. Hun siger jo også "Fia ked", "ikke i morgen mor" osv. og giver på den måde både fysisk og verbalt udtryk for, at det her har hun bare slet ikke lyst til.
Er det sproget, er det dagplejens facon, rutinerne, de andre børn - er der noget ved denne dagplejer du oplever som meget anderledes end den første, er der noget hun kan reagere på ... det er svært at vide, hvad der præcist sker og hvorfor hendes reaktion er så voldsom, men hun har det helt sikkert ikke godt og måske er dagpleje slet ikke noget for Sofia. Har du overvejet om hun skulle i vuggestue i stedet - er det mon muligt der hvor I bor?
Normalt vil dagpleje jo være mere tryg, der er mindre støj, færre børn og mere 'hjemlig hygge'. Men nogle børn trives faktisk ikke i dagpleje, de trives bedre i vuggestue og måske Sofia vil have det bedre der ... Du er selv inde på at dagplejer er nødt til at tage sig af de mindre børn og at alle børn er mindre end Sofia. Måske vil hun netop profitere af at der er flere børn og dermed også jævnaldrene, som hun kan knytte bånd til. En større gruppe af børn kan naturligvis give mere uro, men det giver jo også flere legemuligheder og det er ikke nødvendigvis dårligt at tænke i de baner.
Hun er jo noget ældre end de børn hun lige nu er placeret sammen med og måske græder de små for meget, måske giver det bare en uro omkring hende, som hun har rigtig svært ved at kapere - hvor større børn laver mere støj og leger på en anden måde.
Jeg synes du skal overveje om der er mulighed for at få hende i institution i stedet for dagpleje og her også medtænke at hun så vidt muligt så ikke skal have flere skift end højst nødvendigt fremover. Måske er der en integreret institution hvor der både er vuggestue og børnehaveafdeling, måske findes der i jeres område en børnehave, som modtager børn fra 2 år og dermed langt flere ældre børn end små børn ....
Jeg synes også at fire uger er lang tid uden at I oplever fremskridt og derfor tænker jeg, om Sofia måske ikke ville være bedre tjent med en anden form for pasningsordning ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og håber at I finder ud af noget, som I alle kan trives med :)
Stort knus herfra, det lyder rigtig hårdt det du oplever lige nu.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske