Brev:
Separationsangst og vuggestue
9. november 2010
Alder:
13 mdr.
Separationsangst og vuggestue
Kære Helen.
Min søn er snart 13 mdr. Han startede i vuggestue, da han var ni måneder med en meget stille og rolig opstart over et par måneder. Han har indtil nu været glad for at være i vuggestue - de siger han er glad og kravler meget rundt på gulvet (han går ikke endnu). Nu har han de sidste uger haft meget separationsangst og græder et par timer fra når jeg henter ham kl. 15.00. Han er også begyndt at græde om morgen når vi skal afsted og så selvfølgelig når vi går ham. Jeg kan ikke få ham i ro ved at have ham på skødet, kun når vi går en tur. Han virker som om han er i trance.
Når han har sine skrigeture (han har temperament), så synes jeg vi prøver at forholde os roligt, og hvis han bare græder og græder - så trøster vi ham så godt vi nu kan og lader ham vide, at vi er der.
Hvad skal vi gøre for at hjælpe ham? Holde ham hjemme fra vuggestue nogle dage når det er så slemt? I sidste uge, var han hjemme i en uge pga. sygdom, men har var meget ulykkelig da vi afleverede ham igen, så her er jeg i tvivl.
Måske du kan hjælpe mig med vuggestuen, da jeg ikke helt ved hvordan jeg skal forholde mig og ved faktisk ikke helt hvad man kan tillade sig at forlange i de her tider med nedskæringer.
Hvordan bør de hjælpe ham bedst muligt igennem fasen? Hvad kan jeg bede om? Det virker ikke som om de gør noget specielt bevidst når de har børn med meget separationsangst.
Hvis man afleverer sit barn før kl. ni, så kommer han ofte ind på en anden stue, hvor han ikke kender pædagogerne. Det gør de pga. besparelser.
Det virker ofte som om pædagoerne vil have man går hurtigt. Jeg synes dog, det virker bedst at jeg lige sidder på gulvet sammen med ham i 5-10 minutter inden jeg tager beslutningen om at gå og det gør jeg så også bestemt.
Iøvrigt, har du hørt om en vuggestue hvor der kun er ansat én uddannet pædagog til fem stuer? Resten er medhjælpere og vikarer.
Håber du kan hjælpe os, da vi slet ikke kan kende vores søn, som plejer at være social, glad og robust.
Tak for en god brevkasse.
Hilsner fra en træt mor