Svar: Separationsangst og vuggestue

9. november 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære trætte mor

Der er igen tvivl om at institutioner bør have gode normeringer, tilstrækkelige ressourcer og nok uddannet personale. Hvis ikke de har dette, så kan man ikke yde den kvalitet som børn har behov for ... og her tænker jeg på alle børn, både de ressourcestærke børn og børn som har brug for ekstra støtte og hjælp.

Så vidt jeg ved, så har nogle kommuner fastsat regler for, hvor meget uddannet personale der skal være i institutioner og hvor meget uuddannet personale der må være ... men det er ikke alle steder at det er sådan og mange steder er det op til den enkelte ledelse i institutionen at vurdere, hvordan pengene skal bruges. Nogle vælger så at bruge ekstra på uddannet personale, andre bruger penge på andre ting ...

Jeg må indrømme at det lyder fuldstændig mærkeligt, hvis der kun er ansat én pædagog til 5 stuer. Det synes jeg personligt ikke lyder okay. Hvor er lederen henne i forhold til denne beslutning? Den ene uddannede pædagog, kan naturligt ikke være på arbejde i hele institutionens åbningstid og det betyder at der flere timer dagligt - enten om morgenen eller sidst på dagen, slet ikke er uddannet personale til stede. Det betyder også at de refleksioner og den dialog, som man normalt ville have i en pædagogisk gruppe, som netop skal udvikle pædagogikken i forhold til de forskellige børn, jo ikke er til stede ...

Det er synd for den ene pædagog der er ansat, det er utilfredsstillende både for hende - men bestemt også for de børn det går ud over.

Der bør være lavet en plan for, hvordan man tager imod nye børn og hjælper dem med indkøring. Det vil her være helt normalt at du f.eks. afleverer din dreng i armene på en pædagog, så du derved signalerer "nu passer xx på dig imens at mor er væk" og får vist din dreng direkte, at du er tryg ved at overlade ham til den anden.

Det vil være rigtig godt at han altid afleveres til den samme pædagog eller at det kun skifter mellem to forskellige personer og selve ...

Annonce

... afleveringsmåden skal være den samme. At du f.eks. hjælper ham flyverdragten af, sutskoene på, sætter tasken på plads osv. går med ham hen til pædagogen, taler lidt, hyggelig stemning og så giver du ham til hende, I siger farvel og så vinker i - i døren eller ud af vinduet og pædagogen tager sig så af ham, rummer hans frustration over at du går, hans manglende forståelse for at du kommer igen og ikke har forladt ham og hun hjælper ham til at komme videre med dagens aktiviteter. Ro på og masser af omsorg.

Jeg synes du skal bede om at se institutionens virksomhedsplan og de målsætninger de har. I en virksomhedsplan bør stå noget om det pædagogiske arbejde, deres målsætninger og værdier både i forhold til pædagogerne, ledelsen og børnene.

Du kan også kontakte børnehavens bestyrelse, hvor der gerne skulle sidde nogle forældrerepræsentanter. Det vil være oplagt også at drøfte din bekymring med dem, prøv at spørge dem ind til ansættelsesovervejelser - prioritering af uddannet personale kontra medhjælpere, spørg ind til om der er en procentordning (at der f.eks. skal være mindst 60% uddannede pædagoger), manglende planer og interesse for børn der afleveres, har separationsangst osv. og din bekymring her. Det er helt relevant.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det lyder som om at institutionen kørte bedre for nogle måneder siden, da din dreng skulle køres ind, men at der lige nu er meget sygdom, nedskæringer og andet - og det i en sådan grad, at din dreng reagerer meget voldsomt. Han er sandsynligvis ikke den eneste som reagerer, andre børn har det sikkert på samme måde - og der må også være en grund til at personalet enten er meget syge eller siger op, de mange skiftende vikarer kommer jo ikke uden årsag.

Jeg synes derfor det er helt relevant at du forsøger at gå lidt nærmere ned i, hvad der præcis foregår og at du gør opmærksom på at din dreng og børnene generelt reagerer på det her og at det ikke er godt for dem.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder