Svar: Separationsangst og vuggestue
9. november 2010
Alder:
13 mdr.
Kære trætte mor
Der er igen tvivl om at institutioner bør have gode normeringer, tilstrækkelige ressourcer og nok uddannet personale. Hvis ikke de har dette, så kan man ikke yde den kvalitet som børn har behov for ... og her tænker jeg på alle børn, både de ressourcestærke børn og børn som har brug for ekstra støtte og hjælp.
Så vidt jeg ved, så har nogle kommuner fastsat regler for, hvor meget uddannet personale der skal være i institutioner og hvor meget uuddannet personale der må være ... men det er ikke alle steder at det er sådan og mange steder er det op til den enkelte ledelse i institutionen at vurdere, hvordan pengene skal bruges. Nogle vælger så at bruge ekstra på uddannet personale, andre bruger penge på andre ting ...
Jeg må indrømme at det lyder fuldstændig mærkeligt, hvis der kun er ansat én pædagog til 5 stuer. Det synes jeg personligt ikke lyder okay. Hvor er lederen henne i forhold til denne beslutning? Den ene uddannede pædagog, kan naturligt ikke være på arbejde i hele institutionens åbningstid og det betyder at der flere timer dagligt - enten om morgenen eller sidst på dagen, slet ikke er uddannet personale til stede. Det betyder også at de refleksioner og den dialog, som man normalt ville have i en pædagogisk gruppe, som netop skal udvikle pædagogikken i forhold til de forskellige børn, jo ikke er til stede ...
Det er synd for den ene pædagog der er ansat, det er utilfredsstillende både for hende - men bestemt også for de børn det går ud over.
Der bør være lavet en plan for, hvordan man tager imod nye børn og hjælper dem med indkøring. Det vil her være helt normalt at du f.eks. afleverer din dreng i armene på en pædagog, så du derved signalerer "nu passer xx på dig imens at mor er væk" og får vist din dreng direkte, at du er tryg ved at overlade ham til den anden.
Det vil være rigtig godt at han altid afleveres til den samme pædagog eller at det kun skifter mellem to forskellige personer og selve afleveringsmåden skal være den samme. At du f.eks. hjælper ham flyverdragten af, sutskoene på, sætter tasken på plads osv. går med ham hen til pædagogen, taler lidt, hyggelig stemning og så giver du ham til hende, I siger farvel og så vinker i - i døren eller ud af vinduet og pædagogen tager sig så af ham, rummer hans frustration over at du går, hans manglende forståelse for at du kommer igen og ikke har forladt ham og hun hjælper ham til at komme videre med dagens aktiviteter. Ro på og masser af omsorg.
Jeg synes du skal bede om at se institutionens virksomhedsplan og de målsætninger de har. I en virksomhedsplan bør stå noget om det pædagogiske arbejde, deres målsætninger og værdier både i forhold til pædagogerne, ledelsen og børnene.
Du kan også kontakte børnehavens bestyrelse, hvor der gerne skulle sidde nogle forældrerepræsentanter. Det vil være oplagt også at drøfte din bekymring med dem, prøv at spørge dem ind til ansættelsesovervejelser - prioritering af uddannet personale kontra medhjælpere, spørg ind til om der er en procentordning (at der f.eks. skal være mindst 60% uddannede pædagoger), manglende planer og interesse for børn der afleveres, har separationsangst osv. og din bekymring her. Det er helt relevant.
Det lyder som om at institutionen kørte bedre for nogle måneder siden, da din dreng skulle køres ind, men at der lige nu er meget sygdom, nedskæringer og andet - og det i en sådan grad, at din dreng reagerer meget voldsomt. Han er sandsynligvis ikke den eneste som reagerer, andre børn har det sikkert på samme måde - og der må også være en grund til at personalet enten er meget syge eller siger op, de mange skiftende vikarer kommer jo ikke uden årsag.
Jeg synes derfor det er helt relevant at du forsøger at gå lidt nærmere ned i, hvad der præcis foregår og at du gør opmærksom på at din dreng og børnene generelt reagerer på det her og at det ikke er godt for dem.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske