Svar: Skal vi børste bisserne, når hun selv vil?

8. november 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Tigermor

Det er vigtigt at børn får børstet deres tænder, men I har naturligvis ret i at man skal finde en balance, hvor barnet er tryg ved, hvad der foregår og hvor man ikke gør det til et overgreb på barnet ...

I princippet skal tænderne børstes rigtigt, men i en overgang, kan det være ganske udmærket at gøre det I gør, så jeres datter bliver helt tryg ved at have tandbørsten i munden, netop fordi hun kan lege mere med den. Stille og roligt må I dog forsøge at få introduceret en rigtig børste igen og se om ikke hun så vil acceptere den.

Kan I ikke starte med at komme lidt tandpasta på den børste jeres datter allerede bruger - jeg er ikke helt klar over, hvad type tandbørste I har givet hende, men jeg går ud fra at det er en af de ...

Annonce

... tandbørster der fungere som gummi-bidering, hvor der er en rigtig børste på? Ellers kunne I måske skifte til en sådan ... Jordan har lavet en clinic first tooth som I kunne prøve med, netop fordi den også har en bide-del og derfor måske kunne virke mere tryg for jeres datter. Så kunne hun bide lidt i den, I kunne prøve at børste lidt og hun kunne få lov at bide lidt i den igen ...

Ved at komme lidt tandpasta på, får hun jo lidt flour ind i munden, som også er godt og vigtigt for hendes tænder, hun vender sig til den smag på en 'legemæssig' og mere tryg måde og det kan gøre at hun så også bedre vil acceptere den rigtige tandbørste med tandpasta (samme smag) senere hen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne