Svar: Skal vi børste bisserne, når hun selv vil?
8. november 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Tigermor
Det er vigtigt at børn får børstet deres tænder, men I har naturligvis ret i at man skal finde en balance, hvor barnet er tryg ved, hvad der foregår og hvor man ikke gør det til et overgreb på barnet ...
I princippet skal tænderne børstes rigtigt, men i en overgang, kan det være ganske udmærket at gøre det I gør, så jeres datter bliver helt tryg ved at have tandbørsten i munden, netop fordi hun kan lege mere med den. Stille og roligt må I dog forsøge at få introduceret en rigtig børste igen og se om ikke hun så vil acceptere den.
Kan I ikke starte med at komme lidt tandpasta på den børste jeres datter allerede bruger - jeg er ikke helt klar over, hvad type tandbørste I har givet hende, men jeg går ud fra at det er en af de tandbørster der fungere som gummi-bidering, hvor der er en rigtig børste på? Ellers kunne I måske skifte til en sådan ... Jordan har lavet en clinic first tooth som I kunne prøve med, netop fordi den også har en bide-del og derfor måske kunne virke mere tryg for jeres datter. Så kunne hun bide lidt i den, I kunne prøve at børste lidt og hun kunne få lov at bide lidt i den igen ...
Ved at komme lidt tandpasta på, får hun jo lidt flour ind i munden, som også er godt og vigtigt for hendes tænder, hun vender sig til den smag på en 'legemæssig' og mere tryg måde og det kan gøre at hun så også bedre vil acceptere den rigtige tandbørste med tandpasta (samme smag) senere hen.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske