Brev:
Skal vi børste bisserne, når hun selv vil?
8. november 2010
Alder:
11 mdr.
Skal vi børste bisserne, når hun selv vil?
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi min 11 måneder gamle datter ikke er glad for tandbørsten. Hun har 5 tænder.
I starten var hun glad for selv at bruge den mens vi sad med vores og hun tyggede og børstede med den så godt hun nu kunne. Da vi fik besøg af vores sundhedsplejerske fik vi at vide at det ikke var godt nok. Vi skulle børste hendes tænder for at være sikre på at bisserne blev rene. Dette kunne jeg godt følge hende i, men det har bare forårsaget at hun ikke længere synes om tandbørsten og ikke vil lege med den selv mere. Hun skriger og græder når vi prøver og det føles ærligt talt ikke som om vi får børstet dem særligt godt, da vi ikke kan komme til og ikke vil skade hende.
Nu har hun så fundet glæden igen i en anden type tandbørste, en gummi tandbørste med lammeller. Den gnasker hun lystig på. Mit spørgsmål til dig er så om, hvor meget er godt nok?
Er det nødvendigt at vi børster bisserne når hun gerne selv vil med den nye tandbørste? Vi er tilbøjelige til at skifte spor nu da hun igen er interesseret. Vi prøver såvidt muligt at give hende tandbørsten morgen og aften.
Vi har prøvet alt muligt for at skabe interesse for tandbørstningen, spejl, legetøj, min tandbørste ændre stilling, med og uden tandpasta mv, men så snart hun ser tandbørsten vil hun ikke.
Mange kærlige hilsner
Tigermor