Skal vi børste bisserne, når hun selv vil?

8. november 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Skal vi børste bisserne, når hun selv vil?

Hej Helen

Jeg skriver til dig fordi min 11 måneder gamle datter ikke er glad for tandbørsten. Hun har 5 tænder.

I starten var hun glad for selv at bruge den mens vi sad med vores og hun tyggede og børstede med den så godt hun nu kunne. Da vi fik besøg af vores sundhedsplejerske fik vi at vide at det ikke var godt nok. Vi skulle børste hendes tænder for at være sikre på at bisserne blev rene. Dette kunne jeg godt følge hende i, men det har bare forårsaget at hun ikke længere synes om tandbørsten og ikke vil lege med den selv mere. Hun skriger og græder når vi prøver og det føles ærligt talt ikke som om vi får børstet dem særligt godt, da vi ikke kan ...

Annonce

... komme til og ikke vil skade hende.

Nu har hun så fundet glæden igen i en anden type tandbørste, en gummi tandbørste med lammeller. Den gnasker hun lystig på. Mit spørgsmål til dig er så om, hvor meget er godt nok?

Er det nødvendigt at vi børster bisserne når hun gerne selv vil med den nye tandbørste? Vi er tilbøjelige til at skifte spor nu da hun igen er interesseret. Vi prøver såvidt muligt at give hende tandbørsten morgen og aften.

Vi har prøvet alt muligt for at skabe interesse for tandbørstningen, spejl, legetøj, min tandbørste ændre stilling, med og uden tandpasta mv, men så snart hun ser tandbørsten vil hun ikke.

Mange kærlige hilsner
Tigermor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S