Svar: Vil ikke i bad - 2 år
3. november 2010
Alder:
2 år
Kære Pigens mor
Mange børn vil i 1½-2½ års alderen have en periode, hvor de ikke vil i bad og det handler naturligt om flere ting ...
For det første spiller selvstændighedsalderen ind og børn vil naturligt prøve lidt grænser og forsøge at sætte deres egen vilje igennem - hvilket man jo også skal anerkende og til en vis grad lade dem gøre :)
For det andet, så vil børn naturligt i kraft af deres udvikling have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Ud over at de kan være bange for vand, så kan de også være bange for små dyr, være bange for mørke osv. Det er almindelige frygtformer, som dukker op hen af vejen.
For det tredje, så kan børn naturligvis også blive bange for vand eller protestere mod at blive badet, fordi de har haft nogle dårlige erfaringer, har oplevet det ubehageligt. Det kan være at barnet har oplevet at glide i badet og dermed falde og slå sig. Barnet har måske oplevet at få hovedet under vand. Eller barnet kan føle det enormt grænseoverskridende at forældre hælder vand på barnet, kommer sæbe i håret og skyller det ud med masser af vand. Det kan på børn virke klaustrofobisk at få vand hældt over hovedet, hvis dette ikke gøres med tålmodighed og respekt for de små mennesker de er ...
Det bedste man kan gøre er at forsøge at gøre barnet så tryg ved situationen som muligt. I første omgang gøre det meget på barnets præmisser og lege mere end man bader.
Det vil være godt med et badekar, hvor der kun fyldes en lille smule vand i bunden. Vandmængden må ikke virke uoverskuelig. Der skal være badeænder, bøtter, vandkander, vandting på væggen til at hælde vand igennem og lege med. Hun skal altså først gøres helt fortrolig med det at være i karret, netop ved at lege med lidt vand.
Nogle børn er bange for bruseren og lyden af bruseren. Her kan det være en god idé at fylde vand i karret inden hun kommer på badeværelset, så bruseren er slukket hele tiden.
Hvis I har brugt bruseren til at vaske hende med, skylle hendes hår med osv. og hun er bange for den, så vil det være en god idé at skylle håret med nogle af de små bøtter, en vandkande eller lignende i stedet.
Hvis hun er bange for at få vand i hovedet og i øjnene, så lad være med at vaske håret med sæbe i første omgang, fordi hårvask så bare i starten handler om at få håret gjort vådt og ikke andet, igen gøre hende fortrolig med vand og bad.
Det er en god idé at I med små bøtter med vand starter med at hælde lidt vand på hendes tæer, lår, hænder, armen, mave, hals osv. og tilsidst så lidt på ørerne og lidt i håret. Små skridt, små etaper og meget gerne lade hende selv tage disse skridt, lade hende selv hælde vand på sig og så rose hende og det hun gør så fint.
Hvis hun ikke er bange for bruseren, men for at sidde i badekar, så kan det være en god idé at I tager hende på armen og går i bad sammen med hende. Det at bade sammen med mor eller far, kan gøre hende mere tryg.
Det kan her også være en god idé at gå i stort badekar med hende, hvis I har et sådan eller måske låne bedsteforældrenes badekar, hvis de har det ...
Og så kan man også nogle gange gå i svømmehallen, så bliver hun i hvert fald vasket godt den dag og der gælder jo helt faste regler om at man skal bade og vaskes med sæbe ... Men igen, det afhænger helt af hvad hendes angst for bad handler om, hvorvidt svømmehallen vil være godt eller ej. I værste fald kan det jo give yderligere angst og det er jo ikke meningen ...
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske