Svar: Meget aktiv lille dame

31. oktober 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det er alt alt for tidligt at sige noget om hvorvidt din datters store aktivitet er for meget eller er normalt, et eller andet sted så er det jo et sundhedstegn, at hun bevæger sig rundt og er alle vegne og spørgsmålet er om det mon ikke bare er sådan hun lærer?

Børn jo er meget forskellige, søskende er forskellige og nogle børn er naturligt mere aktive og undersøgende end andre. Nogle børn sidder længe og studerer deltaljen, bliver fascineret af små ting og kan sidde med det samme legetøj længe, åbne låget - lukke låget, putte i - tage ud, skubbe i, trække ud osv. osv. Og andre børn sidder ikke stille, men mærker og oplever ved at være fysisk aktive og bruge sig selv på en anden måde.

Jeg tænker det vil hjælpe dig at høre lidt om Howard Gardner, der er amerikansk psykolog. Han er kommet med et nyt syn på intelligens og en teori om en ny måde at lære på.

Howard Gardner taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".

De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.

Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig. Her tænker jeg at din datter måske hører til, hun lærer ved at være i bevægelse, ved at bruge sig selv og ved ...

Annonce

... at bruge sin krop...

Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig netop for deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen hører mere til i denne gruppe.

Det er ikke sådan at man er bedre hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. En meget interessant tanke, som man fint kan sætte over på små børn. Netop når man mødes i mødregrupper, i musikalk legestue og andre steder, hvor man er sammen med med alderssvarende børn, så er det let at se hvor forskelligt børn lærer og det er godt at være opmærksom på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil være rigtig godt, hvis I forsøger at hjælpe jeres datter til at holde fokus og koncentration ved ikke at lade hende have alt for mange forstyrrende ting omkring sig. Det kan f.eks. være en rigtig god idé at have legetøjet i store kasser og så kun tage en kasse frem af gangen. Når alt i den kasse er studeret, så puttes det hele tilbage i kassen igen og kassen sættes væk før en ny tages frem.

Hvis alt legetøj altid ligger fremme, så kan de fleste børn slet ikke overskue det og vil ikke lege med det. Derimod leger børn ofte bedst, hvis det hele er ryddet op og sat på plads og man så kan lege med en ting af gangen. At få tingene sorteret og sat lidt væk en gang imellem fremmer faktisk børns leg og det hjælper dem til fordybelse. Når noget har været pakket væk og pludselig kommer frem igen, så er nyhedens glæde lidt større.

Så prøv om du kan hjælpe hende til at fokusere mere på få ting, ved netop at sortere i hendes muligheder for indtryk, gøre tingene mere simple, gemme legetøj væk, kun tage få ting frem af gangen osv. Og husk så også på, at hun jo kun er 13 måneder gammel og det er helt naturligt at hun har en udforskningstrang og det er rigtig dejligt:)

Fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin