Svar: Klager over ondt i maven

28. oktober 2010

Kategori:
Alder:
6 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Henriette

Hvor er det synd, at jeres dreng allerede få måneder efter skolestart, skal være ked af at være der og får ondt i maven ... Det er naturligvis ikke okay og det er vigtigt at I finder ud af, hvad der foregår - heldigvis lyder det som om at også lærerne er opmærksomme på, at jeres dreng ikke virker til at trives så godt og selvom 'stresset' er et stort ord, så skal I naturligvis medtænke det som en faktor ...

Undersøgelser viser at hver 5 barn i en skoleklasse har ondt i maven og at dette handler om de forventninger der stilles til børn i dag. Der er de konkrete krav om at læse, regne, lave opgaverne korrekt og uden fejl, der er krav om at kunne svare rigtigt når læreren spørger, krav om at kunne sige noget højt og tydeligt foran en forsamling, krav om at kunne leve op til det regelsæt der er i skolen. Og derudover er der naturligvis ønsket om at være en god kammerat, have mange venner, være en naturlig del af det sociale, af fællesskabet.

Det handler både om krav fra lærere, andre elever, forældre, barnet selv - og ud over det der foregår i skolen, så går mange børn også til forskellige aktiviteter i løbet af ugen. De skal på SFO, hvor verden ser anderledes ud, hvor reglerne for leg er anderledes end i skolen, det er endnu et sted at skulle forholde sig til - og ved siden af dette så går jeres dreng måske også til fodbold, gymnastik eller spejder ...

Måske har han for travlt, måske skal I skrue gevaldigt ned for de aktiviteter han har, måske kan han få kortere dage ...

I fortæller at han altid har været en følsom dreng og at verden let bryder sammen forham, hvis han oplever ikke at gøre tingene godt nok. Det lyder for mig som om at jeres dreng skal hjælpes til at få styrket sit selvværd lidt og jeg tænker at du skal læse bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide" skrevet af psykolog Dan Svarre. Du finder den i min bogguide.

Det vil nemlig være rigtig godt, hvis du begynder at have lidt fokus på, hvordan du kan styrke han selvværd. Det vil sige, hans følelse af at have værdi, følelsen af at være noget værd fordi han er den han er, hvilket bestemt ikke er det samme som selvtillid.

Selvtillid er: "Jeg er dygtig, jeg er ...

Annonce

... godt til at spille fodbold". Selvværd er: "Jeg værdsætter mig selv".

Selvtillid er: "Andre har brug for mig, for det jeg kan og gør. Det jeg kan er noget særligt". Selvværd er: "Jeg har værdi for mig selv og andre, alene fordi jeg er til. Jeg er værdsat".

Selvtillid er: "Jeg kan godt finde ud af det jeg skal". Selvværd er: "Alt ved mig er som det skal være".

Selvtillid er: "Det jeg udretter er ok, mine præstationer er i top specielt ...". Selvværd er: "Jeg er unik og uerstattelig".

Selvtillid er: "Det jeg udretter er bemærkelsesværdigt. Det bliver jeg husket for..". Selvværd er: "Jeg vil være dybt savnet hvis jeg mangler, ingen andre kan udfylde min plads."

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Der er mange flere eksempler i bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide" og jeg er sikker på at den vil hjælpe dig videre.

Det er rigtig godt at du får lægen til lige at undersøge jeres dreng, så I er sikre på, at der ikke er nogen fysiologisk årsag til hans 'ondt i maven'.

Det er også rigtig godt at du laver en plan sammen med både skole og SFO omkring, hvordan jeres dreng kan blive gladere for at være der. Det kunne måske være en idé at de i klassen eller i gruppen på fritidshjemmet tog op, hvordan man er en god kammerat, eller lavede nogle øvelser omkring "hvad gør mig glad - hvad gør mig ked af det" osv.

Du kan også kontakte skolens sundhedsplejerske og spørge om hun vil tale med din dreng en gang imellem, om hvordan han egentlig har det. Det kan være et fortroligt rum at give ham, at han kan tale med hende ...

Du kan også låne eller børnebøger om forskellige følelser og på den måde tale med ham om, hvordan han har det. Der findes f.eks. en hel serie om følelser fra Maaholms Forlag. I serien indgår titlerne "Jeg er genert", "Jeg bliver mobbet", "Jeg er noget særligt", "Jeg keder mig", "Jeg er glad", "Det er uretfærdigt", "Når jeg er i dårligt humør", "Jeg er ensom". Du finder en beskrivelse i bogguiden under 'Børnebøger for børnehavebørn' og det er netop bøger beregnet til de ældste børn i børnehaven eller i de første skoleklasser.

Håber I finder ud af noget og at du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder