Svar: Holde i hånd
21. oktober 2010
Alder:
2 år
Kære Susan
Når din datter gerne vil holde dig i hånden, så er det fordi netop det at holde i hånd, giver en helt bestemt følelse af at "vi to hører sammen".
Netop det at holde i hånd er med til at knytte bånd mellem jer og når hun har været adskilt fra dig i løbet af dagen, så er det for hende utrolig dejligt at holde dig i hånden, fordi hun derved mærker at du stadig er der for hende.
Det er derfor rigtig synd, hvis du afviser hende og jeg kan godt forstå hun bliver ked af det. Det handler nemlig ikke om at I får skabt dårlige vaner, men om at se på de følelser der ligger bag :)
Prøv derfor om du ikke i en periode kan holde din datter i hånden, når I spiser, så du spiser med den ene hånd og holder hende i hånden med den anden. Når du skal skære dit kød ud eller er nødt til at bruge begge hænder, så siger du naturligvis til hende at du lige skal have din hånd igen, for at kunne spise og derefter får hun så lov til at mærke dig igen. Du giver en forklaring på, hvorfor du lige nu trækker hånden til dig og anerkender samtidig at hun har brug for at mærke dig.
Det samme gælder, når I er ude at køre bil. Når I er to voksne af sted, så synes jeg det er fint at den ene nogle gange sidder bagved hos lillepigen og holder hende i hånden. Når I er alene af sted, så må I igen forklarer at I ikke kan holde i hånd, fordi I styrer bilen, men at I er der, at I ikke går fra hende og hun kan høre jer og se jer, så I igen anerkender hendes behov for at vide at I er hende nær :)
Rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske