Brev:
Forsigtig
21. oktober 2010
Alder:
2 år
Forsigtig
Hej Helen
Her er for 3 mdr. siden startede Anna i en ny vuggestue tæt på vores hjem, og det har lettet hverdagen betydeligt. Indkøringen gik virkelig godt, 3 dage og så var den på plads.
Vi var til 3 mdrs. samtale den anden dag, og det gik fint, de sagde at Anna var et fantastisk barn og at de alle var vildt forelsket i hende, hun er altid glad. De sagde at hun var god til at bedømme situationer og havde en god fornemmelse for andre, men at hun var meget forsigtig. Hun skal lige se folk lidt an, inden at hun taler med dem. Hvilket jo på sin vis er fint.
Det er også noget som vi oplever når vi kommer hjem til andre, hun skal lige lure situationen af, og så kan hun gå i gang med at lege med de andre børn eller tale med de voksne.
Hun leger og taler klart mere når hun er sammen med os, der tale hun som et vandfald og elsker at lege.
I vuggestuen vil hun gerne lege med de andre børn, men foretrækker de voksne nogle gange. Det skal siges, at på hendes stue er hun den ældste og den der taler bedst, de andre børn taler ikke så meget endnu. Så hun bliver nogle gange parret med nogle børn fra de andre stuer der er 6-8 mdr ældre end hende, og det går vist fint. Det er blandt andet for at stimulere hendes sprog, da hun jo kun får denne stimulering fra de voksne på hendes egen stue (hun er fint med sprogligt, der er ingen bekymring). Men de ældre børn tager styringen i legen, hvilke måske er naturligt nok da de er ældre og taler bedre end Anna.
Når hun præsenteres for en ny leg skal hun også lige se den an, inden at hun kaster sig ud i det.
Vi går til forældre/barn gymnastik med hende 1 gang i ugen, og der hygger hun sig, hun tager dog ikke kontakt til de andre børn, men hygger sig med den forældre der nu er med.
De sagde i vuggestuen af de ikke var bekymret for hende mht. hendes forsigtighed, men jeg vil gerne høre dine tanker. Er det meget naturligt? jeg vil helst ikke hun bliver alt for forsigtig og genert. Jeg har selv været meget genert i min barndom, og jeg har arbejdet ekstremt meget med det, og det er ikke sjovt.
Hilsen