Svar: Efter børnehave aktiviteter
21. oktober 2010
Alder:
4 år
Kære Rikke
Du har fuldstændig ret i at det "stadig kun skal være sjov og leg" at gå til noget, når man er 4 år gammel. Det er vigtigt at jeres dreng synes det er sjovt og derfor er det også rigtig svært at finde ud af, hvad han egentlig mener om at gå til gymnastik ...
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af flere ting, som han er glad for. Han er glad for at lave noget sammen med far. Det betyder rigtig meget for ham at de to "går til drenge-gymnastik", det er noget de har sammen og noget de kan deles om, netop fordi de begge er drenge - ikke at mor ikke kan være med, det er bare ikke helt det samme :)
Derudover er han glad fordi han har det fælles med sin ven fra børnehaven. Det er dejligt for ham, at have et fælleskab som går uden for børnehaven rammer, noget hvor de to mødes og knytter bånd på en anden arena, end børnehaven er. Det er rart at have "noget sammen med en anden".
Han er også glad, fordi han kan lide at bruge sin krop, han synes det er sjovt at springe, klatre og bevæge sig rundt, - redskabsbanen er han vild med, ligesom det er sjovt ikke at måtte træde på stregerne eller lege "jorden er giftig".
Der er altså meget positivt ved gymnastikken og meget glæde for ham i at gå der .. MEN, for der er jo også et men. Det stiller også nogle krav, krav om at skulle gøre bestemte ting - du bestemmer ikke selv, hvordan du vil slå koldbøtter eller kravle rundt, du skal følge de regler der er og gøre det træneren siger ... og det er måske ikke så sjovt.
Samtidig er træneren ikke så pædagogisk anlagt, måske er det bevidst måske ikke, det afhænger jo også af hvad formålet med holdet er .. Hvis det bare er sjov og leg, så er det en ting, men hvis det også ligger i holdet at man skal kunne noget, at man skal dygtiggøre sig og på sigt kunne udtages til et rigtigt springhold ellerlignende, så er det måske derfor træneren er som han er ...
Du skriver også at der går drenge på 4-6 år og det er klart at en 6 årig kan nogle andre ting end en dreng på 4 år kan. Så måske føler jeres dreng at han ikke altid er god nok, fordi han ikke kan det samme som de store drenge.
Det er super godt at du bruger tid på sengekanten om aftenen, netop fordi det ofte er der, man kan få lidt at vide om, hvad barnet egentlig går og tumler med. Men måske kan jeres dreng ikke selv sætte ord på, hvad det er ...
Du har ret i at man jo ikke skal lægge ord i munden på ham, men prøv f.eks. at tale med ham om, at man nogle gange godt kan have lyst til noget og så er det slet ikke som man har regnet med og giv eksempler fra dit eget liv. Det kan være små ting som en æske I åbner og indholdet slet ikke er som I troede eller lignende ...
Det er også vigtigt at anerkende, at han nogle gange ikke rigtig har lyst og andre gange har - men han skal jo også lære, at når man melder sig til noget, så har man også en forpligtelse til at følge det og derfor nytter det jo ikke noget at han ikke vil være med, ikke engang vil gå ind i salen.
Det er fint at anerkende ham ved netop at lytte og gøre det okay at han har det sådan, men I må så også holde fast i at så er man nød til at gå igen og så kan man ikke gå til gymnastik, for at gå til gymnastik betyder at man deltager med de andre.
Det er altså en balance mellem at give ham lidt tid til at finde ud af, hvad det er og at det er okay at være lidt forsigtig i starten, men han skal samtidig også deltage, netop for at finde ud af om det er noget ellers ved han jo heller ikke hvad det er han vælger fra ...
Måske er boldspil mere noget for ham, det er svært for mig at sige. Generelt tænker jeg dog, at han jo stadig kun er 4 år og han behøver ikke gå til noget fast, hvis han lige nu har det bedre med bare at lege, når han kommer hjem.
Det er vigtigt at børn er aktive og det er ganske fint at have forskellige fritidsaktiviteter - men han har også brug for fri leg, han har brug for at kunne gøre som han vil og det han synes er sjovt uden at skulle dikteres til noget andet. Det skal som skrevet i starten stadig kun være sjov og leg :)
Du/I har gjort jer rigtig mange gode overvejelser omkring jeres dreng og det lyder som om at I griber det an på en meget fin måde. Ud over alt det I allerede gør, så kan I også prøve at låne bøger på biblioteket og være heldige at finde nogle børnebøger som handler om netop dette emne .. Prøv at tale med en børnebibliotekar.
Ved en hurtig søgning kan jeg se at der findes f.eks. bogen "Max går til gymnastik" af Guido van Genechten, om Max der får alle sine venner til at synes at gymnastik er sjovt. Max elsker at lave gymnastik og viser sjove øvelser til alle. Og også bogen "Emilia går til gymnastik" af Anna Dunér, om Emilia for hvem gymnastiktimerne mere end blot øvelser med bom, bold og tove. Det er en eventyrlig og farefuld rejse blandt vilde dyr og dinosaurer ...
Nogle gange hjælper det at læse om emnet, læse om nogle andre og tale ud fra det - det kan være lettere end at tale om sig selv og på den måde, kan du måske finde ud af, hvordan jeres dreng egentlig har det med at gå der ... :)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske