Svar: Smider med maden og græder ved sengelægning
14. oktober 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Signe
Det er naturligt at din dreng undersøger maden, når han spiser. Han undersøger hvordan den falder ned på gulvet, hvad der sker, hvordan det siger, ser ud osv. og det er en vigtig del af hans udvikling. Han vil også naturligt prøve at tygge på maden, tage den ud af munden for at se, hvordan tygget mad ser ud, ligesom han vil smatte maden ud mellem fingrene, mærke hvordan det fedter osv.
Det bedste du kan gøre er at fortælle ham, hvad du gerne vil have ham til og prøve at motivere ham til det. "Ind i munden skat - ind i munden", "mmm mam mam, smager godt" osv. for at få ham til at spise mere end lege med det.
Derudover vil det være rigtig godt at lade ham lege med f.eks. sand og vand, lade ham være med til at bage boller eller lignende, hvor han får dej i hånden, så hans lyst til at udforske konsistens af ting stimuleres uden for spisebordet, fordi det så også er lettere at få ham til at koncentrere sig om selv det at spise, når I sidder der :)
Med hensyn til at falde i søvn om aftenen, så synes jeg faktisk at du skal prioritere at sidde hos ham. Holde ham lidt i hånden, synge en lille sang eller lignende, så han mærker at du er der og ikke føler sig forladt og bliver ked af det, fordi du går.
Det er langt bedre at bruge 10-15 minutter på at sidde der og han så falder trygt i søvn, end at bruge 30 minutter på at gå frem og tilbage og han så er ked af det inden han skal sove.
Han er stadig så lille at han ikke forstår, hvor du går hen, når han ikke kan se dig. Han vil først omkring 16 måneders alderen begynde at få den hjernemæssige modenhed, den spirende bevidsthed om at du er der, selvom du er ude af syne. Indtil da føler han sig forladt og alene, når han ikke kan se dig og bliver naturligt derfor ked af det, når du går ...
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske