Svar: Smider med maden og græder ved sengelægning

14. oktober 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Signe

Det er naturligt at din dreng undersøger maden, når han spiser. Han undersøger hvordan den falder ned på gulvet, hvad der sker, hvordan det siger, ser ud osv. og det er en vigtig del af hans udvikling. Han vil også naturligt prøve at tygge på maden, tage den ud af munden for at se, hvordan tygget mad ser ud, ligesom han vil smatte maden ud mellem fingrene, mærke hvordan det fedter osv.

Det bedste du kan gøre er at fortælle ham, hvad du gerne vil have ham til og prøve at motivere ham til det. "Ind i munden skat - ind i munden", "mmm mam mam, smager godt" osv. for at få ham til at spise mere end lege med det.

Derudover vil det være rigtig godt at lade ham lege med f.eks. sand og vand, lade ham være med til at bage boller eller lignende, hvor han får dej i hånden, så hans lyst til at udforske konsistens af ting stimuleres uden for spisebordet, fordi det så også er lettere at få ham til at koncentrere sig ...

Annonce

... om selv det at spise, når I sidder der :)

Med hensyn til at falde i søvn om aftenen, så synes jeg faktisk at du skal prioritere at sidde hos ham. Holde ham lidt i hånden, synge en lille sang eller lignende, så han mærker at du er der og ikke føler sig forladt og bliver ked af det, fordi du går.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er langt bedre at bruge 10-15 minutter på at sidde der og han så falder trygt i søvn, end at bruge 30 minutter på at gå frem og tilbage og han så er ked af det inden han skal sove.

Han er stadig så lille at han ikke forstår, hvor du går hen, når han ikke kan se dig. Han vil først omkring 16 måneders alderen begynde at få den hjernemæssige modenhed, den spirende bevidsthed om at du er der, selvom du er ude af syne. Indtil da føler han sig forladt og alene, når han ikke kan se dig og bliver naturligt derfor ked af det, når du går ...

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor