Brev:
Smider med maden og græder ved sengelægning
14. oktober 2010
Alder:
11 mdr.
Smider med maden og græder ved sengelægning
Hej Helen.
Jeg har 2 spørgsmål ang. min søn på 11 mdr.
Det ene handler om hvordan man lærer ham ikke at smide maden ned på gulvet? Han er en glad dreng, som spiser uden problemer og meget varieret. Han vil helst selv putte maden i munden, og får derfor altid mad i små bider, som jeg lægger foran ham. Det gør ham glad, og han kan sidde længe og spise. Men han syntes det er super spændende at smide de små stykker ned på gulvet, og så hænge ud over stolekanten og kigge efter dem. Det vil jeg gerne undgå. Hvordan?
Dernæst vil jeg høre dig, om du har gode ideér, til at hjælpe ham, til at falde i søvn om aftenen, uden at være helt opløst i gråd. Vi har vores ritual, som jeg aldrig afviger fra; han får nattøj på af far, og kommer derefter over til mig. Jeg tager ham med ind i sovevær. og ammer ham. Han falder til ro (på trods af at han er en MEGET livlig dreng:) og bagefter lægger jeg ham ned i sin seng, putter ham i dynerne og kysser ham på kinden - "so far so good".
Men hvis jeg så herfra går ud af rummet begynder problemerne. Han rejser sig op. Græder meget heftigt, og jeg går ind, lægger ham ned kysser og trøster osv. går ud igen, og idet jeg vender mig om for at gå begynder han igen. Sådan kan det blive ved meget længe - op til 30 min. jeg lader selvfølgelig døren stå åben og er lige udenfor døren, og sørger for at snakke og lave lyde, så han ved, at jeg er der. Men det hjælper ikke.
Dette har stået på længe, og uden den store forandring - Hvad skal vi gøre? Jeg vil så gerne hjælpe ham til at falde til ro uden sorg. Han er generelt meget knyttet til mig og sin far, og vil helst være i fysisk kontakt hele tiden, også i dagtimerne - sådan har han altid været.
Med venlig hilsen
Signe