Brev:
Tålmodigheden er ved at slippe op
14. oktober 2010
Alder:
15 mdr.
Tålmodigheden er ved at slippe op
Hej Helen.
Nu er Mathias blevet 15 mdr gammel og er generelt en glad dreng. Han har nemt til et smil og er rigtig god til at beskæftige sig selv i kortere perioder.
Grunden til at jeg skriver til dig er dog, at han i en længere periode, er begyndt både at bide, slår, åbner samtlige skabe og skuffer, køleskabe, kaster rundt med maden gaflen / skeen / tallerkenen / koppen når han spiser og slår en anden dreng i dagplejen og tager gerne alt fra ham.
Jeg er helt klar over, at dette er et fuldstændig normalt reaktionsmønster for en dreng i denne alder. Men der hvor jeg bliver i tvivl er, hvorledes jeg skal reagerer på disse handlinger.
Jeg prøver for det meste stille og roligt at sige foreksempel "nej, det må du ikke", "niks pille" eller "maden skal ind i munden". Når jeg har sagt sætningen til ham to gange, tager jeg ham væk fra eksempelvis skabet, som han sidder og slår hårdt ind i og prøver at få opmærksomheden hen på noget han må lege med. Men dette resulterer for det meste i, at han begynder at grine og opfatter det hele som en leg og søger tilbage til det han ikke må. Dette sker hvad enten det drejer sig om at slå, smide med maden, åbne skuffer med mere og uanset hvordan jeg handler i situationen, oplever jeg ingen reaktion i den rigtige retning.
Jeg er god til at holde mig rolig i langt de fleste situationer, giver ikke de dårlige vaner for meget opmærksomhed og roser når han gør de rigtige ting. Men jeg kan mærke at min tålmodighed sommetider slipper op, når jeg for x antal for mange gange, oplever denne reaktion fra ham, hvor jeg kommer til at sige vredt nej til ham. Derfor vil jeg lige høre om du har nogle gode råd. Det virker i hvert fald ikke helt rigtigt det jeg gør :)
Med venlig hilsen
Pia