Tålmodigheden er ved at slippe op

14. oktober 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Tålmodigheden er ved at slippe op

Hej Helen.

Nu er Mathias blevet 15 mdr gammel og er generelt en glad dreng. Han har nemt til et smil og er rigtig god til at beskæftige sig selv i kortere perioder.

Grunden til at jeg skriver til dig er dog, at han i en længere periode, er begyndt både at bide, slår, åbner samtlige skabe og skuffer, køleskabe, kaster rundt med maden gaflen / skeen / tallerkenen / koppen når han spiser og slår en anden dreng i dagplejen og tager gerne alt fra ham.

Jeg er helt klar over, at dette er et fuldstændig normalt reaktionsmønster for en dreng i denne alder. Men der hvor jeg bliver i tvivl er, hvorledes jeg skal reagerer på disse handlinger.

Jeg prøver for det meste stille og roligt at sige foreksempel "nej, det må du ikke", "niks pille" eller "maden skal ind i munden". Når jeg har sagt sætningen til ham to gange, tager jeg ham væk fra eksempelvis ...

Annonce

... skabet, som han sidder og slår hårdt ind i og prøver at få opmærksomheden hen på noget han må lege med. Men dette resulterer for det meste i, at han begynder at grine og opfatter det hele som en leg og søger tilbage til det han ikke må. Dette sker hvad enten det drejer sig om at slå, smide med maden, åbne skuffer med mere og uanset hvordan jeg handler i situationen, oplever jeg ingen reaktion i den rigtige retning.

Jeg er god til at holde mig rolig i langt de fleste situationer, giver ikke de dårlige vaner for meget opmærksomhed og roser når han gør de rigtige ting. Men jeg kan mærke at min tålmodighed sommetider slipper op, når jeg for x antal for mange gange, oplever denne reaktion fra ham, hvor jeg kommer til at sige vredt nej til ham. Derfor vil jeg lige høre om du har nogle gode råd. Det virker i hvert fald ikke helt rigtigt det jeg gør :)

Med venlig hilsen
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke