Svar: 2 år og vuggestue

12. oktober 2010

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære MogA's mor

Det er rigtig dejligt at Maj er begyndt at tale mere og henvende sig til andre, både børn og voksne. Det lyder som om at hun udvikler sine sociale kompetencer stille og roligt og i den rigtige retning.

Jeg vil give jer ret i at børn på 2 år naturligt stadig skal have hjælp til at opsøge andre børn, hjælp til at løse konflikter og hjælp til at sætte grænser for sig selv. Det er helt naturligt at børn på 2 år, ikke er i stand til at sige fra, når de står over for andre og større børn og det er rigtig fint, at hun netop søger jer, for at få en voksens hjælp til at løse konflikten.

De fleste børn vil naturligt i 2 års alderen begynde at sige "det er min", som udtryk for at hun nu begynder at vise mere vilje og vil bestemme visse ting selv. Hun har en alder nu hvor hun skal forholde sig til hvem hun selv er og hvordan hun påvirker andre. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og netop det at begynde at udtrykke eget navn, sige "jeg" eller "det er min", er tegn på at jeres datter er igang med at blive mere bevidst om sig selv.

Så på den måde, har pædagogerne naturligvis ret i at hun i løbet af de næste måneder, det næste ½ år, skal begynde at vise lidt mere egen vilje og sige "det er min!" eller lignende. Men ...

Annonce

... det er bestemt ikke det samme som at hun så også kan løse konflikter, for det kan hun ikke. Det er helt naturligt at børn i denne alder har brug for voksnes hjælp til at sætte ord på og finde ud af at indgå i sociale relationer og de lærer netop ved at se, hvordan vi voksne gør.

Jeg synes derfor ikke det er en fejl, at I hjælper, viser hende vejen og træder til, når der er konflikter. Børnene bruger jo netop jer som rollemodeller og lærer af at se på os voksne.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til middagslur, så lyder det som om at hun vågner før hun kommer op og jeg tænker at du godt kunne tale med pædagogerne om at de ikke lader hende ligge, men rent faktisk tager hende op, når hun vågner. Selvom hun ikke siger noget, så kan hun jo sagtens være vågen og det lyder som om at hun ofte har ligget vågen i lidt tid når du henter hende kl. 15 ...

Da hun ikke har problemer med at sove om aftenen eller om natten og da du ikke kan mærke forskel på hendes humør i løbet af dagen, lige meget om hun sover kortere eller længere tid, så synes jeg ikke du skal insistere på nogle ændringer. Det lyder umiddelbart som om at lillepigen trives og man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget der fungerer .. :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, håber mine tanker kan bruges lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor