2 år og vuggestue

12. oktober 2010

Kategori:
Alder:
23 mdr.

2 år og vuggestue

Kære Helen!

Tak for din hjælp med dagsrytme til lillesøster. Det gav lidt ro på=) Som altid når man får svar fra dig.

Denne gang drejer mit spørgsmål sig om storesøster Maj på snart 2 år. Maj har nu fået åbnet for snakketøjet nede i vuggestuen og snakker dagen lang. Det virker også som om hun ligefrem glæder sig til at komme derned om formiddagen, det er så dejligt. Jeg/vi, min mand og jeg er dog lidt uenige med vuggestuen om hvad man kan forlange af et barn på lige knap 2 og har lige brug for at høre dine tanker omkring det.

Pædagogerne mener at Maj nu skal til at give noget mere i sociale relationer, at hun er medvirkende i legen og kommer med ideer og input til de andre børn, jævnalderne. Hvor Maj er mere observerende og gerne vil lege med de lidt større børn som nurser hende lidt. De synes også at hun er meget tilbageholdende med at give sin mening tilkende overfor de andre børn. Er der f.eks. et andet barn som skubber Maj eller tager hendes legetøj, henvender Maj sig til de voksne for at få hjælp istedet for at kigge på barnet og sige "Nej, det vil jeg ikke ha'", "eller "Nej, jeg leger med den!!".

Jeg mener jo ikke at man kan forvente af børn i vuggestue-alder at de selv skal kunne løse deres konflikter, men bør de kunne det? Og hvis ja hvordan støtter vi hende så bedst i at få sagt fra. Leger hun med børn fra vejen, der er flest større ...

Annonce

... børn eller noget yngre børn hvor vi bor, så er vi hele tiden i nærheden og hjælper dem videre i legen eller hjælper dem med at blive gode venner igen - er det en fejl?

En anden ting er hendes middagslur i vuggestuen. Pædagogerne mener at børn kun sover når de har brug for det, og det er jeg sådan set meget enig i langt hen af vejen. På den anden side mener jeg ikke at et barn på næsten 2 behøver sove 3-3½ time til middag. Maj vågner altid selv om morgenen, bliver aldrig vækket da jeg jo går hjemme på barsel. Hun vågner mellem kl 6-7 (tættere på 7 end på 6) og kommer i seng kl 20. Hun sover så middagslur mellem kl 11.30 (12) og ligger ofte (for det meste) i krybben endnu når jeg henter hende kl 15. Hun har for det meste åbne øjne, men siger ikke noget før hun ser mig.

Hun sover aldrig mere end til mellem 13.30-14 herhjemme i weekenderne. Vi har bedt dem om at vække hende kl 14 i vuggestuen og det er de ikke helt tilfredse med kan jeg godt mærke. Er det synd for hende? Hvad mener du? Vi kan ikke mærke forskel på hendes humør om eftermiddagen og aftenen lige meget om hun får lov til at sove eller ej. Hun falder dog som regel i søvn med det samme når hun kommer iseng kl 20 når hun er vågnet kl 14. Sover hun til kl 15 kan hun godt ligge lidt tid (et kvarter-½ time).

Ja det var vist alt for nu.

Mange Tak for tanker tilbage!

Med venlig hilsen
MogA's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg