Svar: Intelligens og opmærksomhed

12. oktober 2010

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Camilla

Det er svært at sige noget om, hvorvidt Isabella et et barn med særlige forudsætninger - måske har du ret og du skal naturligvis støtte hende alt det du kan, men hun er stadig ikke ret gammel og man er nødt til at se hvad tiden bringer ...

Børn med særlige forudsætninger eller det der også kaldes "Gifted Children" vil naturligt fra de er ganske små være særligt bevidst og opmærksomme. De virker ofte meget aktive, de er meget observerende, de lærer ting meget hurtigt og de virker ofte til at have en rigtig god hukommelse. De vil ofte lege med netop puslespil, tal og labyrinter før deres jævnaldrene når dertil og er i stand til at finde løsninger på problemstillinger, som man ikke vil forvente af deres alder.

Så ja - Isabella lyder til at være rigtig god til at lægge puslespil, men netop fordi hun er det og har interessen for det, så køber du jo også sværere og sværere spil til hende og hun bliver derved jo også bedre og bedre .. måske er det fordi hun er en pige med særlige forudsætninger, måske er hun bare super dygtig til puslespil, det er for tidligt at sige noget om :)

Det vigtigste er naturligvis at du fortsat observerer hende og er obs på at hun får den rigtige støtte og den hjælp hun har behov for. I børnehaven vil hun sandsynligvis trives godt, der er jo her også ...

Annonce

... ældre børn, som hun kan spejle sig i, hvis der er områder, hvor hun er mere på deres niveau end på de jævnaldrenes og det vil være rigtig fint. Og hvordan det så skal gå, når hun skal i skole må I drøfte med pædagogerne til den tid ...

Man vil godt kunne teste hende og finde ud af hvor hun ligger rent intelligensmæssigt - en børnepsykolog kan lave en sådan test. I kan tale med PPR i kommunen hvor I bor, I kan også søge privat rådgivning - Ole Kyed er psykolog og har flere års erfaring med at hjælpe børn med særlige forudsætninger og deres forældre - hvis du søger på nettet kommer der flere ting frem. Du kan søge på 'børn med særlige forudsætninger', 'gifted children' eller 'intelligente børn' og du kan også låne bøger på biblioteket omkring dette emne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Fantasivennerne er helt okay, dem skal du ikke bekymre dig omkring :)

Med hensyn til Alexander, så er det rigtig dejligt at han er så glad og snakkesagelig og ja - det er helt normalt at han gerne vil have opmærksomhed konstant. Han er jo i en alder nu, hvor han også begynder at kunne se længere, fornemme rummet han er i, han vil gerne op og følge med og gider måske ikke længere ligge så meget .... Så ja, ro på også her og dejligt at det begynder at gå en lille smule lettere :)

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.