Intelligens og opmærksomhed

12. oktober 2010

Kategori:
Alder:
3 år

Intelligens og opmærksomhed

Hej Helen.

Tak for dit svar sidste gang. :-) Især fordi det jo ikke rigtigt var et spørgsmål.

Men det har jeg så denne gang.

NU ved jeg godt at man som forælder ikke rigtigt tæller med, når man er stolt over det ens børn kan..;-)... og at alle børn er forskellige og har forskellige evner i forskellige etaper.

Men det er lige noget jeg vil lufte for dig, da jeg faktisk ikke rigtig ved hvor ellers jeg skal stile mit spørgsmål hen og ikke blive regnet for en mor, der bare ser alt det fantastiske hendes barn kan. :-)

Som jeg før har skrevet til dig virker Isabella til at være usædvanlig kvik. Det er ER dog ikke kun mig og min kæreste som har lagt mærke til det.

Og jeg tænker at det måske har haft noget at sige mht. hendes motoriske udvikling.. og også sociale.

Allerede da hun var 2 år havde hun et stort ordforråd og der er især een ting, som jeg VED er anderledes end mange andre børn.

Puslespil.

Som 2 årig lagde hun puslespil, der var stilet til 3 årige.
Og nu som 3 årige, lægger hun lynhurtigt et puslespil på 36 brikker... og også 50, ja, helt op til 80 brikker.

Jeg vil jo gerne stimulere denne interesse, så jeg køber puslespil til hende der er beregnet til 5 årige. Dvs. 54 brikker og op efter. Og dem lægger hun også lynhurtigt.

ER det ikke usædvanligt? Og betyder det egentlig andet end at vi bare skal fortsætte?

Min kæreste var også meget kvik i en tidlig alder og har båret på en klæbehjerne siden da og jeg er da heller ikke tabt bag en vogn...;-)

Men kan hun arve intelligens?

Mine tanker går meget på, at hvis nu hun er kvikkere end gennemsnittet (altså ikke savantkvik..:-D), er jeg, som sædvanlig, begyndt at bekymre mig lidt over om systemet er gearet til at støtte sådan noget?

Fx. i børnehave. Jeg er jo lidt ...

Annonce

... bekymret for at gå igennem samme problmeatik som da hun gik i dagpleje, hvor det var tydeligt at hun blev tolket helt forkert.

For man kan vel allerede spore intelligens i den alder, kan man ikke?

Det er nu ikke noget der præger hverdagen, vil jeg lige skynde mig at sige. Men vi opdrager på mange måder hende som en ligestillet, forstået på den måde at hun får lov til at stille sin nyegerrighed på mange områder. For lov til at prøve sig selv af.

Hun har fx. siden hun var 2,5 selv kunne tænde tv´et, sætte en tegnefilm i og starte den. men hun har også fået lov til det.

Men hendes fysiske udvikling hænger måske lidt bagud, selvom jeg dog ikke er bekymret. Hun viser ingen interesse i at blive renlig. Det virker som om hun har så travlt med alt hvad der foregår omrking hende.

Hun har også allerede 5 fantasivenner som hun leger meget med. Det er ikke noget der betyder noget, vel?

Jeg håber du forstår hvad det er jeg mener. For jeg mener man skal tage det alvorligt, hvis det nu viser sig at hun ER kvikkere og man har jo hørt om de kvikke børn der falder igennem, fordi omverdenen misforstår dem.

Så har jeg et spørgsmål ang. Alexander.

Han er nu 3 mdr. og i fuld gang med at opdage sine fingre og alt omrking ham.
Nu ved jeg ikke om det er fordi der er så mange ting omkring os, der er sket, men er det normalt for en 3. mdrs baby at ville have opmræksomhed KONSTANT?

Han kan "snakke" med mig hele tiden, og hvis bare jeg kigger væk i 2 sekunder, får jeg skælud. :-D

Og jeg snakker meget med ham, men det virker bare som om han vil have mere.

Jeg kan bare ikke huske fra Isabella om det bare er sådan i den alder. :-)

Men han er godt nok ikke til at stå for! og det begynder endeligt at være nemmere med ham.

på forhånd tak..

Kærlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger