Brev:
Intelligens og opmærksomhed
12. oktober 2010
Alder:
3 år
Intelligens og opmærksomhed
Hej Helen.
Tak for dit svar sidste gang. :-) Især fordi det jo ikke rigtigt var et spørgsmål.
Men det har jeg så denne gang.
NU ved jeg godt at man som forælder ikke rigtigt tæller med, når man er stolt over det ens børn kan..;-)... og at alle børn er forskellige og har forskellige evner i forskellige etaper.
Men det er lige noget jeg vil lufte for dig, da jeg faktisk ikke rigtig ved hvor ellers jeg skal stile mit spørgsmål hen og ikke blive regnet for en mor, der bare ser alt det fantastiske hendes barn kan. :-)
Som jeg før har skrevet til dig virker Isabella til at være usædvanlig kvik. Det er ER dog ikke kun mig og min kæreste som har lagt mærke til det.
Og jeg tænker at det måske har haft noget at sige mht. hendes motoriske udvikling.. og også sociale.
Allerede da hun var 2 år havde hun et stort ordforråd og der er især een ting, som jeg VED er anderledes end mange andre børn.
Puslespil.
Som 2 årig lagde hun puslespil, der var stilet til 3 årige.
Og nu som 3 årige, lægger hun lynhurtigt et puslespil på 36 brikker... og også 50, ja, helt op til 80 brikker.
Jeg vil jo gerne stimulere denne interesse, så jeg køber puslespil til hende der er beregnet til 5 årige. Dvs. 54 brikker og op efter. Og dem lægger hun også lynhurtigt.
ER det ikke usædvanligt? Og betyder det egentlig andet end at vi bare skal fortsætte?
Min kæreste var også meget kvik i en tidlig alder og har båret på en klæbehjerne siden da og jeg er da heller ikke tabt bag en vogn...;-)
Men kan hun arve intelligens?
Mine tanker går meget på, at hvis nu hun er kvikkere end gennemsnittet (altså ikke savantkvik..:-D), er jeg, som sædvanlig, begyndt at bekymre mig lidt over om systemet er gearet til at støtte sådan noget?
Fx. i børnehave. Jeg er jo lidt bekymret for at gå igennem samme problmeatik som da hun gik i dagpleje, hvor det var tydeligt at hun blev tolket helt forkert.
For man kan vel allerede spore intelligens i den alder, kan man ikke?
Det er nu ikke noget der præger hverdagen, vil jeg lige skynde mig at sige. Men vi opdrager på mange måder hende som en ligestillet, forstået på den måde at hun får lov til at stille sin nyegerrighed på mange områder. For lov til at prøve sig selv af.
Hun har fx. siden hun var 2,5 selv kunne tænde tv´et, sætte en tegnefilm i og starte den. men hun har også fået lov til det.
Men hendes fysiske udvikling hænger måske lidt bagud, selvom jeg dog ikke er bekymret. Hun viser ingen interesse i at blive renlig. Det virker som om hun har så travlt med alt hvad der foregår omrking hende.
Hun har også allerede 5 fantasivenner som hun leger meget med. Det er ikke noget der betyder noget, vel?
Jeg håber du forstår hvad det er jeg mener. For jeg mener man skal tage det alvorligt, hvis det nu viser sig at hun ER kvikkere og man har jo hørt om de kvikke børn der falder igennem, fordi omverdenen misforstår dem.
Så har jeg et spørgsmål ang. Alexander.
Han er nu 3 mdr. og i fuld gang med at opdage sine fingre og alt omrking ham.
Nu ved jeg ikke om det er fordi der er så mange ting omkring os, der er sket, men er det normalt for en 3. mdrs baby at ville have opmræksomhed KONSTANT?
Han kan "snakke" med mig hele tiden, og hvis bare jeg kigger væk i 2 sekunder, får jeg skælud. :-D
Og jeg snakker meget med ham, men det virker bare som om han vil have mere.
Jeg kan bare ikke huske fra Isabella om det bare er sådan i den alder. :-)
Men han er godt nok ikke til at stå for! og det begynder endeligt at være nemmere med ham.
på forhånd tak..
Kærlig hilsen
Camilla