Svar: Tigerspring eller tænder?

11. oktober 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære alle 3

Der er ingen tvivl om at der sker rigtig meget med børn i 6 månedersalderen og at det er en udfordrende tid for både barn og forældre - så tigerspring er mit umiddelbare bud hos jer, selvom tandfrembrud, naturligvis også passer fint med alderen :)

Børn i denne alder kan godt pylre ekstra meget, fordi de keder sig lidt, de søger ekstra opmærksomhed og det kan virke som om at man skal underholde hele tiden, de kan ikke ligge alene for sig selv. Det virker ofte også som om at man skal finde på og opfinde den dybe tallerken hele tiden, for det der er sjovt, er kun kortvarigt sjovt, så skal der ske noget nyt...

Det kan være en rigtig god idé at synge sange med fagter i denne alder, jeres dreng vil være optaget af at se på jeres hænder, hændernes bevægelser og vil blive fascineret af og forsøge at gøre det samme som jer. Hvis du synger f.eks. "Lille Peter Edderkop" og bruger dine fingre som Peter der klatrer, regnen der falder osv. så vil du hurtigt kunne se, at han selv begynder at bruge sine fingre og kan gøre tegn til dig om at han gerne vil have du synger denne sang...

Han skal også bruge sig selv motorisk, trille omkring, begynde at krybe, få fat i sine tæer og løfte dem op til munden osv. Alt sammen noget som han gør mere og mere i denne alder. Han begynder at bevæge sig efter sit legetøj, begynder at få lidt fornemmelse for hvor ting ligger i forhold til ham selv og forsøger i hærdigt at få flyttet sig hen til det - enten ved at dreje om sin egen akse, trille eller ved at krybe. Og her kommer frustrationen så ekstra ind, for når han forsøger at krybe hen til noget, så kommer han ofte baglæns i starten og dermed længere og længere væk fra tingene ..

Prøv derfor at støtte, guide og motivere ham til at komme den rigtige vej og ikke give op, så han får små succesoplevelser med på vej.

Når han klynker under måltidet, så prøv at give ham lidt mad i hånden, som han selv kan sidde med. Det kan være lidt ristede rugbrødsbjælker, lidt agurk eller lignende, som ...

Annonce

... han kan gumle på, giv ham også lidt at drikke og følg så efter med skemaden. På den måde får I afledt ham og måltidet bliver sjovere og atter mere interessant :)

Du skal sørge for at han stadig får mælk nok hele dagen igennem, hans skal have mange måltider skemad, men det er vigtigt at mængden af skemad stadig levner plads til mælken. Det er således bedre at han får 1 dl. grød eller mos, vand af kop og bryst inden næste lur, end at han får 1½ dl. grød eller mos og så afviser brystet. Han er nødt til at få sit behov for mælk dækket om dagen for at han ikke behøver dække det midt nat.

Det vil være rigtig godt at arbejde på en fast rytme, hvor han sover 2 lure dagligt + en evt. powernap om eftermiddagen, hvis han ikke har sovet lange nok lure formiddag og til middag.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre hos jer

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30 - sover måske kun 45 minutter

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her dagens længste lur, må gerne sove 2 timer hvis han kan eller måske 2½ ...

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og ammes også stadig om eftermiddagen.

Powernapper måske - det afhænger af hvor lang en middagslur han har taget

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet af hænger af hvorvidt han har powernappet eftermiddag eller ej

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter videre - begynder at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.

Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen giver lidt idé til hvad der sker hos jer og hvordan I kan komme videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger