Tigerspring eller tænder?

11. oktober 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Tigerspring eller tænder?

Hej Helen

Min søn har den sidste uges tid været extra meget pyldret.
Han er normalt temperamentsfuld/utålmodig, men også smilende, grinende og meget social.

Den sidste uges tid har han ændret sig meget. Jeg må ikke gå ud af stuen - så begynder han at græde. Ligger han og leger på hans legetæppe og kigger op på mig, begynder han at klynke, og græder til sidst, hvis jeg ikke tager ham op. Han er i det hele taget blevet endnu dårligere til at lege selv (han har dog aldrig været god til at ligge selv på legetæppe og lege - og slet ikke på maven).

Det meste af dagen vil han sidde på armen hos mig eller sin far, eller sidde på skødet hos os og lege.

Han har været rigtig glad for at spise grød/mos, og er det da også stadig, men mindst ét måltid dagligt foregår med at han sidder og klynker, samtidig med at han åbner munden - hvordan skal det tolkes? Han spiser generelt mindre end han plejer af mos/grød.

Han er tilgengæld blevet meget mælke/tryghedssøgende igen. Vil helt klar gerne ammes mere, og desværre mest om natten. Den sidste uges tid er han vågnet mindst 3 gange (op til 5 ...

Annonce

... gange) mellem kl. 20 og 6, hvor det kun er en amning der kan få ham til at sove igen. Ud over dette er han også begyndt at vågne 4-6 gange hvor han små-klynker/græder. Nogle gange kan en sut gøre det, andre gange skal jeg op og gå lidt med ham, eller han skal over i dobbeltsengen og sove (sover i tremmeseng på vores soveværelse). Det skal lige siges at han stortset aldrig har været vågen om natten, andet end til amninger - og her har han altid bare sovet videre efterfølgende.

Hans dag + dagsrytme bliver helt tydelig påvirket af hans natteroderi, han er småtræt og pyldret meget af dagen, og har svært ved at holde sig vågen meget mere end 2-2½ time af gangen. Vi har dog præsteret at holde den på 3 -4 lure om dagen. Disse lure vare alt mellem 20 min (!) og 1½ time.... Meget ustabilt, men han har aldrig været god til at sove om dagen.

Vi er trætte alle 3 - hvad tænker du det kan være, tigerspring, tænder (ingen røde gummer) eller noget helt tredje (ingen feber eller andre sygdomstegn). Nogle gode idéer til en lidt nemmere dag/nat. Vi er klar til at prøve hvad som helst:O)

Hilsen os 3

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika