Svar: Øget stimulering af sproget

5. oktober 2010

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Susan

Børns sprog stimuleres af at vi taler med vores børn. Ikke kun taler til dem, men taler med dem. Det betyder at vi skal have en fælles opmærksomhed..

Den fælles opmærksomhed består i at vi retter vores blik på en genstand, et billede eller noget andet, på samme tid og så taler vi sammen om det vi ser på - man kan sige at der opstår en kommunikativ treenighed mellem barnet, den voksne og genstanden.

Det er vigtigt for at barnet kan lære nye ord, at barnet ved præcist, hvad det er man taler om. Barnet skal kunne se den ting man som voksen beskriver og lære at koble ordet til netop den ting. Samtidig kan genstandens detaljer så beskrives og forklares og barnet lærer på den måde nye ord. Det kan være at kigge på en bold, tale om at bolden er rund og vise hende at bolden kan trille. Det kan også være en bil, bilen siger wwrrr, døren kan åbnes, bilen kan køre og bilen er blå.

Det er en god idé at tale med hende om hvad I ser i hverdagen, når I f.eks. går tur, er oppe at handle og lignende og så også vise billeder af det samme, læse om det i bøger, når I kommer hjem.

Børn lærer normalt ord i en bestemt rækkefølge af kategorier:

1. Dyrelyde (miav, grrr, vov)
2. Leg og rutiner (f.eks. ord koblet til bad og skulle sove)
3. Mennesker (mor, far, navn på søskende)
4. Legetøj (dukke, bamse)
5. Mad og drikke (tørstig, vand, mælk)
6. Legemsdele (næse, mave, navle)
7. Dyrenavne (hund, kat, and)
8. Transportmidler (bil, bus, cykel)

Når børn er omkring 2 år som din datter, så vil de ofte have et godt ordforråd på 100-150 ord og vil begynde at kombinere disse ord til små sætninger. Det kan være "mig ned", "blå bukser", "stor bil", "mere mælk" eller lignende. Derudover vil barnet kommunikere med fagter og mimik - ryste på hovedet, pege, se vred ud osv.

Stadig er det vigtigt at bruge mange ord, når I taler sammen og vise barnet hvad du mener. Hvis du taler om at hamre noget, så vis hvordan du gør imens du siger "hamre" så barnet kan se hvad du mener. Hele ...

Annonce

... tiden hjælpe barnet ved at koble det du siger, med en fælles genstand, så barnet ved, hvad det er du taler om og får sat ordene på.

Gentag også hvad hun siger, så hun hele tiden føler sig forstået og byg gerne nye ord på. Hvis hun f.eks. siger "bil stærkt" så kan du sige "ja bilen kører stærkt" - hun bliver bekræftet, du forstår hende og det er dejligt at tale, når man bliver forstået og hun får lidt flere ord sat på sine sætninger.

I alderen 2-2½ år vil børn begynde at kombinere flere ord og vil begynde at lære de grammatiske regler. F.eks. at der er forskel på om "pigen klapper hunden" eller om "hunden klapper pigen" ... Også ord som beskriver handlinger dukker op i sproget nu - hamre, save, sy, svømme, løbe, hoppe osv. Og barnet begynder også at bruge ord, som beskriver følelser - elsker, hader, dum, sød, driller mv.

Omgivelserne tales der mere og mere om, vejret, - det regner, det sner, solen skinner, det blæser, det er varmt, det er koldt osv. ligesom barnet begynder at forstå flere farver og også begynder at kunne små tillægsord som f.eks. forskel på lille og på stor.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv at variere dit sprog så meget som muligt, når du taler til hende, så hun hører og får et mere varieret ordforråd.

Læs masser af bøger, syng masser af sange, gerne sange med fagter og hvor man kan danse til - det kan være "mon du bemærket har", "hjulene på bussen" og "med hænderne siger vi klap" osv.

Du kan købe bøger, hvor der er et stort billede i midten fyldt med ting eller et emne som hun kender fra hverdagen. I en ramme uden om det store billede er så enkeltstående billeder, som også findes på det store billede - men som man skal lede lidt efter. Denne type af bøger er rigtig gode, fordi I først kigger på det lille billede i bogens kant, taler om det og så leder I efter det, på det store billede. Det giver en lille succes af finde billedet og samtidig får I talt om noget af alt det I ser.

Håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke med hende :) God weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor