Brev:
Hysteriske anfald - 22 mdr.
5. oktober 2010
Alder:
22 mdr.
Hysteriske anfald - 22 mdr.
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig vedr. mine tvillingedrenge på 22 ½ måned. De er født 10½ uge for tidligt, men har ikke umiddelbart været påvirket af dette.
Denne gang skriver jeg til dig vedr. min ene søn F, som er begyndt at få nogle voldsomme hysteriske anfald.
Som regel er det fordi, der er et eller andet der ikke passer ham, fx at han ikke må pille eller lege med et eller andet, at han skal have hagesmæk på, at han skal i karbad, at han skal op i klapvognene, at han ikke må komme på legeplads, når vi kommer hjem, at han ikke kan få legoklodserne til at sidde sammen - ofte får han også hysteriske anfald uden egentlig grund. Anfaldene er MEGET voldsomme og han kaster sig rundt og skriger og græder (kun nogle gange med tårer), han er helt umulig at trøste og umulig at bære, da han virkelig vrider sig og kaster sig rundt.
Anfaldene er tit centreret omkring morgenbleskift, måltider og aftenkarbad.
Vi er meget i tvivl om, hvordan vi skal takle det - vi prøver at tage det i opløbet, men det er sjældent muligt. Hvis han bare skriger og bliver ved, og vi ikke kan trøste ham, så lægger vi ham på tæppet, og siger at nu må han ligge der, indtil han er færdig med at være sur - når der er gået et par minutter, så går vi hen (oftes mig, da jeg nemmest kan trøste ham i de situationer) og spørger, om han stadig er sur, og om han vil op. Hvis han holder op med at græde, når jeg tager ham op, sidder vi at taler stille og roligt og læser lidt bog eller ser tegnefilm - dernæst kan jeg måske have held med at få ham i bad, eller få ham til at spise sin mad mv, men nogle gange begynder han bare at blive hysterisk igen.
Jeg tænker, der er måske noget generelt, han er ked af ? - fx at han får for lidt mor/ far tid ? eller er det 'udvikling' og prøver han bare grænser af?
Det smadrer vores rytme og vores hverdag, og det er meget anstrengene og ikke mindst synd for ham. O bliver også ked af det, når han ser F er helt at oppe at ringe.
Jeg har spurgt i deres vuggestue, og de kan slet ikke genkende denne opførsel. De siger han er glad i løbet af dagen, men meget observerende og lidt afventende nogle gange.
Han har haft en periode som denne i august - og der følte jeg, det gik over, da vi holdt ferie i slut august, men måske det alene har været et tilfælde. I øjeblikket er han lige hysterisk i weekenderne som i hverdagene.
For fuldstændighedens skyld skal jeg sige, at hans bror O er meget morsyg, og at O desværre tit 'vinder', hvis de kæmper om mig, da O er sværest at trøste, hvis han kører helt op, og sværest at få til at sove mv. I en periode har F været meget farsyg - det svinger dog meget og hvis han har slået sig eller netop har et hysterisk anfald, så er det som regel kun mig, der virker.
Hvordan takler vi de hysteriske anfald bedst ?
Kærlig hilsen
Mor