Hysteriske anfald - 22 mdr.

5. oktober 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Hysteriske anfald - 22 mdr.

Kære Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig vedr. mine tvillingedrenge på 22 ½ måned. De er født 10½ uge for tidligt, men har ikke umiddelbart været påvirket af dette.

Denne gang skriver jeg til dig vedr. min ene søn F, som er begyndt at få nogle voldsomme hysteriske anfald.

Som regel er det fordi, der er et eller andet der ikke passer ham, fx at han ikke må pille eller lege med et eller andet, at han skal have hagesmæk på, at han skal i karbad, at han skal op i klapvognene, at han ikke må komme på legeplads, når vi kommer hjem, at han ikke kan få legoklodserne til at sidde sammen - ofte får han også hysteriske anfald uden egentlig grund. Anfaldene er MEGET voldsomme og han kaster sig rundt og skriger og græder (kun nogle gange med tårer), han er helt umulig at trøste og umulig at bære, da han virkelig vrider sig og kaster sig rundt.

Anfaldene er tit centreret omkring morgenbleskift, måltider og aftenkarbad.

Vi er meget i tvivl om, hvordan vi skal takle det - vi prøver at tage det i opløbet, men det er sjældent muligt. Hvis han bare skriger og bliver ved, og vi ikke kan trøste ham, så lægger vi ham på tæppet, og siger at nu må han ligge der, indtil han er færdig med at være sur - når der er gået et par minutter, så går vi hen (oftes mig, da jeg nemmest kan trøste ham i de situationer) og spørger, om han stadig er sur, og om han vil op. Hvis han holder op med at græde, når jeg ...

Annonce

... tager ham op, sidder vi at taler stille og roligt og læser lidt bog eller ser tegnefilm - dernæst kan jeg måske have held med at få ham i bad, eller få ham til at spise sin mad mv, men nogle gange begynder han bare at blive hysterisk igen.

Jeg tænker, der er måske noget generelt, han er ked af ? - fx at han får for lidt mor/ far tid ? eller er det 'udvikling' og prøver han bare grænser af?

Det smadrer vores rytme og vores hverdag, og det er meget anstrengene og ikke mindst synd for ham. O bliver også ked af det, når han ser F er helt at oppe at ringe.

Jeg har spurgt i deres vuggestue, og de kan slet ikke genkende denne opførsel. De siger han er glad i løbet af dagen, men meget observerende og lidt afventende nogle gange.

Han har haft en periode som denne i august - og der følte jeg, det gik over, da vi holdt ferie i slut august, men måske det alene har været et tilfælde. I øjeblikket er han lige hysterisk i weekenderne som i hverdagene.

For fuldstændighedens skyld skal jeg sige, at hans bror O er meget morsyg, og at O desværre tit 'vinder', hvis de kæmper om mig, da O er sværest at trøste, hvis han kører helt op, og sværest at få til at sove mv. I en periode har F været meget farsyg - det svinger dog meget og hvis han har slået sig eller netop har et hysterisk anfald, så er det som regel kun mig, der virker.

Hvordan takler vi de hysteriske anfald bedst ?

Kærlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S