Svar: Sprog hos ørebarn

2. oktober 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære endnu en pylret mor

Tak for dit brev :)

Børn er forskellige og børns sprogudvikling er også meget forskellig. Nogle børn taler rent med det samme, andre børn har forskellige udtale-vanskeligheder og når børn, som din dreng har været næsten døv på begge ører på grund af øreproblemer, så vil det naturligt påvirke hans sprog.

Det jeg bider mærke i, er at der sker en udvikling med hans sprog. Han taler mere og mere, han bruger sproget til at kommunikere med, han bruger også fagter og masser af mimik, men han taler og vil gerne tale og kommunikere med ord.

Han har en motivation og en lyst til at tale og det er utrolig vigtigt. Han forsøger at gentage det du siger, han følger en opfordring og du kan mærke at hans sprog er godt igang - så betyder det mindre at han har brug for lidt mere tid, til at få det helt rigtigt.

Han er stadig ikke ret gammel, kun 22 måneder og derfor skal han stadig have tid. Det kan godt være at han på sigt, får brug for at komme til talepædagog og det vil man naturligt vurdere hen af vejen. Nogle børn bliver vurderet når de er ca 2½ år, andre først omkring 3 års alderen, hvorom alting er, så er der intet i vejen for at du ringer til talepædagogen og drøfter din drengs sprog med ham/hende. De er jo netop specialister på dette område og vil kunne fortælle dig, hvordan du skal stimulere ham, hvad du skal være opmærksom på og hvornår det evt. vil være relevant at mødes med en talepædagog.

Der er ansat talepædagoger i kommunen, ofte hører de til under kommunens PPR afdeling (pædagogisk psykologisk rådgivning) og de vil også vide i institutionen, hvad talepædagogen hedder ...

Annonce

... og vil kunne henvise dig videre.

Mange børn har svært ved at udtale visse ord rigtigt. Børn kan f.eks. sige "top" i stedet for "kop" eller "do" i stedet for "sko" og det er helt normalt. Det skyldes ofte at barnet ikke får lagt tungen rigtigt, når lydende skal laves og det er noget barnet kan lære efterhånden.

Når børn har svært ved sproglyde, så er det vigtigt ikke at presse barnet til at sige ordet korrekt, - for han taler jo så godt han kan :) Men i stedet netop som du gør, sige ordet igen, så han hele tiden hører det rigtige ord. Men igen - tal også med talepædagogen omkring dette.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Tal generelt med ham i hverdagen også om ting du gør, sæt ord på hvad du laver "nu skal du have blusen af", "nu finder mor vaskekluden" osv. så du nogle gange taler højt om det du gør. Vis ham også billeder i en bog og vis ham tingene i virkeligheden, - hvis I ser en bus på vejen, så tal om bussen og tal igen om bussen, når I kommer hjem og ser den i bogen.

Bliv ved med at synge og sig rim og remser, og brug netop gerne sange med fagter, hvor I bruger kroppen imens I synger. Det kan være "lille Peter edderkop", "i en skov en hytte lå" eller "hjulene på bussen drejer rundt" osv. Find de gamle gode børnesange med fagter frem - som du vist allerede har gjort :)

Det lyder som om at I allerede gør rigtig meget og bestemt som om at der også sker en udvikling. Men kontakt talepædagogen og få en vurdering der, hvis du er usikker på om alt er okay og hvornår man mere aktivt skal sætte ind :) Der sker altid noget ved at ringe og spørge, de er der jo netop for at hjælpe!

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!