Svar: Sprog hos ørebarn
2. oktober 2010
Alder:
22 mdr.
Kære endnu en pylret mor
Tak for dit brev :)
Børn er forskellige og børns sprogudvikling er også meget forskellig. Nogle børn taler rent med det samme, andre børn har forskellige udtale-vanskeligheder og når børn, som din dreng har været næsten døv på begge ører på grund af øreproblemer, så vil det naturligt påvirke hans sprog.
Det jeg bider mærke i, er at der sker en udvikling med hans sprog. Han taler mere og mere, han bruger sproget til at kommunikere med, han bruger også fagter og masser af mimik, men han taler og vil gerne tale og kommunikere med ord.
Han har en motivation og en lyst til at tale og det er utrolig vigtigt. Han forsøger at gentage det du siger, han følger en opfordring og du kan mærke at hans sprog er godt igang - så betyder det mindre at han har brug for lidt mere tid, til at få det helt rigtigt.
Han er stadig ikke ret gammel, kun 22 måneder og derfor skal han stadig have tid. Det kan godt være at han på sigt, får brug for at komme til talepædagog og det vil man naturligt vurdere hen af vejen. Nogle børn bliver vurderet når de er ca 2½ år, andre først omkring 3 års alderen, hvorom alting er, så er der intet i vejen for at du ringer til talepædagogen og drøfter din drengs sprog med ham/hende. De er jo netop specialister på dette område og vil kunne fortælle dig, hvordan du skal stimulere ham, hvad du skal være opmærksom på og hvornår det evt. vil være relevant at mødes med en talepædagog.
Der er ansat talepædagoger i kommunen, ofte hører de til under kommunens PPR afdeling (pædagogisk psykologisk rådgivning) og de vil også vide i institutionen, hvad talepædagogen hedder og vil kunne henvise dig videre.
Mange børn har svært ved at udtale visse ord rigtigt. Børn kan f.eks. sige "top" i stedet for "kop" eller "do" i stedet for "sko" og det er helt normalt. Det skyldes ofte at barnet ikke får lagt tungen rigtigt, når lydende skal laves og det er noget barnet kan lære efterhånden.
Når børn har svært ved sproglyde, så er det vigtigt ikke at presse barnet til at sige ordet korrekt, - for han taler jo så godt han kan :) Men i stedet netop som du gør, sige ordet igen, så han hele tiden hører det rigtige ord. Men igen - tal også med talepædagogen omkring dette.
Tal generelt med ham i hverdagen også om ting du gør, sæt ord på hvad du laver "nu skal du have blusen af", "nu finder mor vaskekluden" osv. så du nogle gange taler højt om det du gør. Vis ham også billeder i en bog og vis ham tingene i virkeligheden, - hvis I ser en bus på vejen, så tal om bussen og tal igen om bussen, når I kommer hjem og ser den i bogen.
Bliv ved med at synge og sig rim og remser, og brug netop gerne sange med fagter, hvor I bruger kroppen imens I synger. Det kan være "lille Peter edderkop", "i en skov en hytte lå" eller "hjulene på bussen drejer rundt" osv. Find de gamle gode børnesange med fagter frem - som du vist allerede har gjort :)
Det lyder som om at I allerede gør rigtig meget og bestemt som om at der også sker en udvikling. Men kontakt talepædagogen og få en vurdering der, hvis du er usikker på om alt er okay og hvornår man mere aktivt skal sætte ind :) Der sker altid noget ved at ringe og spørge, de er der jo netop for at hjælpe!
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske