Brev:
Sprog hos ørebarn
2. oktober 2010
Alder:
22 mdr.
Sprog hos ørebarn
Hej Helen!
Jeg skriver til dig, da jeg gerne vil høre din umiddelbare vurdering af min søns sprog:
Han har i lidt over et halvt år, stort set været døv på begge ører pga. meget væske i ørerne og fik lagt dræn i sommers.
Hans sprog er således: Han kan sige mad, mere, ej, av, hov, traktor (taktor), bil, bold (bå), sut (du), bog (bu), lege, støvsuger (døvduer), banan, (menan) tøj, sove (dorv), sko på (do då), ble (be), børste bisser (bottebitter). Han kan ikke sige s og stikker tungen langt ud mellem tænderne, når han skal forsøge at sige is. Er det helt normalt for hans alder at han ikke kan sige s endnu?
Om bad, vand eller hvis han er tørstig siger han ba eller bababababa? Vi siger altid, "ja skal du ha vand?" eller lignende for på sigt at lære ham hvad det rigtigt hedder.
Noget der undrer mig er, at han ikke kan sige far og mor, selvom han godt ved hvem der er hvem, når vi beder ham pege eller leger gemmeleg med ham. Vi er for nyligt begyndt at kalde på hinanden med mor og far i stedet for vores navne, så han forhåbentligt snart siger det. (det ku jo være ret hyggeligt:)
Han kan sige en masse dyrelyde, men ikke hvad dyrene hedder. Vi læser meget i bøger om dyr og biler bl.a. men selvom han godt kan sige traktor og bil, forstår han ikke når jeg spørger ham hvad det er. Til det gentager han bare mit spørgsmål og siger "DET?" og smiler bredt :)
Det virker dog som om han forstår ok meget ellers. Han kan smide ting i skraldespanden efter vores opfordring og forstår også når vi siger at vi skal ud at lege og at han skal ha sko på, skal i seng, skal ha mad, vaske hænder, ud at køre i bilen, om han vil gynge osv...
Sætninger er der få af: hvis han leder efter sin sut og finder den, siger han "dér du" eller "dér bil", men det er vist også det. han kan godt komme med en lang smøre hvori ordet biler kan indgå, men resten er volapyk, men han prøver da :)
Jeg er nok ganske pylret, men jeg har tænkt på længe at høre din mening og hvordan vi bedst sprogstimulerer ham udover at sætte ord på hvad vi foretager os og gentager hvad han siger korrekt og opmuntrende.
Vi læser meget i bøger, hvilket han elsker. Jeg prøver at synge alverdens sange og fagtelege/sange med ham, men han mister hurtigt interessen og er hurtigt på farten igen. (Han er forresten meget fysisk og fremmelig på det motoriske plan og jeg ved godt at børn der er det, naturligt kan være lidt langsommere til det sproglige) Stadig vil jeg dog gerne høre hvad du tænker?
Venlig hilsen
endnu en pylret mor ;)