Svar: Min søn er aldrig i ro

1. oktober 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære krudtuglens mor

Tak for dit brev. Det lyder som om at det er gået godt med dagpleje starten og at tidspunktet for start har været rigtigt :)

Børn vil naturligt i din drengs alder have stor motorisk uro og vil være alle steder på en gang. De undersøger verden og deres udforskningstrang er stor, så der er ingen tvivl om at børn i denne alder har naturligt svært ved at sidde stille.

Det er også sådan at børn udvikler sig forskelligt og har forskellig måde at lære på og måske har du hørt om Howard Gardner, der taler om at børn har 7 forskellige intelligenser og om at hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så lærer man netop ved at bruge sig selv motorisk. Børn som er kropsligt intelligente vil f.eks. ofte have lettere ved at lære matematik og regning, hvis de lærer det i gymnastiksalen og samtidig kan klatre op og ned, alt efter om de skal lære at 'lægge til' eller 'trække fra'. Og din dreng lærer måske netop derfor bedst, ved at være i bevægelse og har derfor et højere aktivitetsniveau end andre som i stedet lærer ved at sidde stille, lytte og være opmærksomme på små detaljer ...

At han ikke accepterer et nej skyldes han alder, netop fordi hans udforskningstrang er så stor, så er der en lille stemme inde i ham, som får ham til at forsøge igen og igen, og han overhører det nej du giver. Det ændre sig med tiden og han lærer det hen af vejen. Han lærer ...

Annonce

... det bedst, hvis du sammen med dit nej f.eks. flytter ham. Det forhindrer ham ikke i at forsøge at gøre det igen, men han husker det bedre, hvis du sammen med dit "Nej, du må ikke hoppe i sofaen" også sætter ham ned på gulvet :)

Du nævner selv taktilsansen og er således inde omkring det der hedder sanseintegration hos børn. Det kan du naturligvis godt undersøge, om din dreng har problemer med. Det er rigtigt at nogle børn er meget urolige, fordi de har problemer med deres sanser, det kan både være taktilsansen (følesansen), høresansen, lugtesansen og smagssansen som barnet har svært ved at bruge og symptomerne kan være mange.

Der sker ikke noget ved at opsøge en ergoterapeut eller tale med en børnefys, som ved noget om netop sanseintegration og børn. Du beskriver dog en dreng, der motorisk er rigtig godt med og som ikke umiddelbart lyder til at have problemer med sine sanser - han kysser, krammer og har det godt med fysisk kontakt, han spiser godt, virker sund og tilfreds .. men man skal aldrig sige aldrig :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv at læse lidt om sanseintegration og se om han ligner de børn du læser om der og hvis han gør, så prøv at få lidt hjælp til dette. Ellers tænker jeg, at han bare er rigtig godt igang og at det du beskriver kan være og er helt naturligt for alderen :)

Håber du kan bruge mine tanker videre og at det giver lidt ro i maven igen :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder