Svar: Min søn er aldrig i ro
1. oktober 2010
Alder:
15 mdr.
Kære krudtuglens mor
Tak for dit brev. Det lyder som om at det er gået godt med dagpleje starten og at tidspunktet for start har været rigtigt :)
Børn vil naturligt i din drengs alder have stor motorisk uro og vil være alle steder på en gang. De undersøger verden og deres udforskningstrang er stor, så der er ingen tvivl om at børn i denne alder har naturligt svært ved at sidde stille.
Det er også sådan at børn udvikler sig forskelligt og har forskellig måde at lære på og måske har du hørt om Howard Gardner, der taler om at børn har 7 forskellige intelligenser og om at hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så lærer man netop ved at bruge sig selv motorisk. Børn som er kropsligt intelligente vil f.eks. ofte have lettere ved at lære matematik og regning, hvis de lærer det i gymnastiksalen og samtidig kan klatre op og ned, alt efter om de skal lære at 'lægge til' eller 'trække fra'. Og din dreng lærer måske netop derfor bedst, ved at være i bevægelse og har derfor et højere aktivitetsniveau end andre som i stedet lærer ved at sidde stille, lytte og være opmærksomme på små detaljer ...
At han ikke accepterer et nej skyldes han alder, netop fordi hans udforskningstrang er så stor, så er der en lille stemme inde i ham, som får ham til at forsøge igen og igen, og han overhører det nej du giver. Det ændre sig med tiden og han lærer det hen af vejen. Han lærer det bedst, hvis du sammen med dit nej f.eks. flytter ham. Det forhindrer ham ikke i at forsøge at gøre det igen, men han husker det bedre, hvis du sammen med dit "Nej, du må ikke hoppe i sofaen" også sætter ham ned på gulvet :)
Du nævner selv taktilsansen og er således inde omkring det der hedder sanseintegration hos børn. Det kan du naturligvis godt undersøge, om din dreng har problemer med. Det er rigtigt at nogle børn er meget urolige, fordi de har problemer med deres sanser, det kan både være taktilsansen (følesansen), høresansen, lugtesansen og smagssansen som barnet har svært ved at bruge og symptomerne kan være mange.
Der sker ikke noget ved at opsøge en ergoterapeut eller tale med en børnefys, som ved noget om netop sanseintegration og børn. Du beskriver dog en dreng, der motorisk er rigtig godt med og som ikke umiddelbart lyder til at have problemer med sine sanser - han kysser, krammer og har det godt med fysisk kontakt, han spiser godt, virker sund og tilfreds .. men man skal aldrig sige aldrig :)
Prøv at læse lidt om sanseintegration og se om han ligner de børn du læser om der og hvis han gør, så prøv at få lidt hjælp til dette. Ellers tænker jeg, at han bare er rigtig godt igang og at det du beskriver kan være og er helt naturligt for alderen :)
Håber du kan bruge mine tanker videre og at det giver lidt ro i maven igen :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske