Brev:
Græder under spisning
2. oktober 2010
Alder:
3 mdr.
Græder under spisning
Kære Helen
Vi har en søn på 3 måneder, på 3100g - han er dog født 9 uger for tidligt og vejede blot 1114g. Vi tilbragte de 5 første ugers af hans liv på neonatal, kom derefter hjem på THO og er nu helt udskrevet fra hospitalet.
Han fik sondemad i ca. 7 uger, hvoraf jeg ammede ved siden af de sidste 2 uger. Jeg ammer stadig og han får supplerende MME, da jeg ikke har mælk nok. Da han var indlagt oplevede vi at han havde mange mave smerter og de sidste par uger begyndte han at have en del reflux. Vi fik afvide at det var helt normalt og at det ville gå i sig selv.
Efter vi kom hjem på THO begyndte han at gylpe meget og hans reflux tog til. Vi gjorde hvad vi kunne for at afhjælpe ham; hævet sengeleje/barnevogn, langsom madning med mange pauser, holdt i ro 30min efter spisning osv. Men da han tog fint på, mente hospitalet ikke at der var så meget at gøre. Da vi blev udskrevet, fandt jeg selv frem til Enfamil AR, gennem Præmatures Vilkår. Han har nu fået det i 2½uge. Han gylpning er helt sikkert blevet mindre, men vi synes hans reflux er blevet rigtig slem. Når han spiser, lyder det som om han har snot i næsen - vi har dog en formodning om at det er mælk. Når han bliver lagt ned, kan vi høre mælken/mavesyren 'køre' op og ned i halsen og munden på ham og han laver voldsomme mave og nasale lyde.
Det tager rigtig lang tid før han får ro og oftere skal der noget op et par gange før han kan sove. Det virker meget tit som om han ikke vil sove, kun hvis han er hos os. Alene i går har han sovet 3½ time fra kl.7.30 til kl.22 - på trods af mange anstrengelser.
Den sidste uges tid er han begyndt at græde når han spiser MME. Første mundfuld går uden problemer, men efter en bøvsetur går det galt for ham. Han græder mens han spiser og da han ikke krymper sig tror vi ikke det er mave smerter. Når han græder kan han ikke suge og han ligger bare og sutter på tutten - det betyder at hans måltider de sidste mange dage har varet op til 1½time og han har på det tidspunkt givet op.
Når gråden tager overhånd svøber vi ham i dynen og så får han sutten - hvis han vil. Han falder til ro med det samme og efter et stykke tid får han flasken igen - 8 ud af 10 gange starter han med at græde igen når han først gang synker. Alt dette sker kun med flasken, ikke når jeg ammer ham til at starte med.
Vi kan selvfølgelig ikke lade være med at spekulere over om alt det her hænger sammen og på trods af at sundhedsplejersken siger at vi ikke skal være bekymret, så er vi alligevel urolige for om det er mavesyren der er ved at ødelægge hans spiserør.
Han er selvfølgelig blevet meget mere ked af det og plevset, men vi har stadig rigtig god kontakt med ham og han er ikke holdt op med at smile og det skal nævnes at han ved de sidste to vejninger inden for 3 uger har taget i alt 600g på.
Vi er absolut desperate da vi kan se at vores dejlige søn lider og har det svært og vores bekymringer er indtil videre blevet affejret alle vejene.
Vi håber du kan hjælpe os til at hjælpe vores lille dreng.
Venlig hilsen
Rikke