Svar: Græder under spisning

2. oktober 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Rikke

Tillykke med den lille dreng, tak for dit brev og velkommen til :)

Ud fra den beskrivelse du giver mig af din dreng, så tænker jeg at han er generet af sin refluks og at han netop har problemer med syre der står og kører i spiserøret. Det er rigtig synd for ham og det skal man naturligvis forsøge at gøre noget ved.

Man behandler normalt med medicin og det han skal have hedder Losec eller Nexium. Det man behandler for er med latinske ord "Refluksesofagitis og/eller symptomatisk behandling af halsbrand og syreregurgitation ved gastroesofageal reflukssygdom".

Jeres læge vil måske ordinere medicinen, ellers skal I bede om at få en henvisning til børneafdelingen igen og så kan lægerne der undersøge ham og sætte ham i behandling.

Alt efter hvad problemstillingen er, vil man sætte ham i behandling mellem 2-8 uger. Enkelte børn har brug for længere tids behandling, men det skal ordineres og følges af lægerne, da der jo også er problemer med at give børn medicin ...

Annonce

... gennem længere tid.

Medicinen virker som en base på den syre der dannes i maven, så syren ikke generer barnet i samme grad. Nogle læger vil ordinere ud fra de symptomer I beskriver, andre vil undersøge barnet ved f.eks. at tage en prøve af mavesyren eller analysere på evt. gylp der kommer retur, for at finde ud af, hvor meget syre barnet har og er generet af.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan godt være at lægerne vil sige at han er for lille til behandling, både fordi han er præmatur men også fordi han jo stadig ikke vejer særlig meget ... Jeg kan ikke love jer, at man vil behandle, man vil naturligt skulle opveje fordele og ulemper.

Men igen, det er en læge der skal undersøge og vurdere jeres dreng - men det lyder helt relevant at I beder om dette. I vil jo også kunne spørge, hvornår man evt. vil behandle og tale med lægerne om den bekymring I har om, hvorvidt det kan påvirke hans spiserør og hans velbefindende generelt på sigt :)

Jeg håber ovenstående hjælper jer videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla