Svar: Græder under spisning
2. oktober 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Rikke
Tillykke med den lille dreng, tak for dit brev og velkommen til :)
Ud fra den beskrivelse du giver mig af din dreng, så tænker jeg at han er generet af sin refluks og at han netop har problemer med syre der står og kører i spiserøret. Det er rigtig synd for ham og det skal man naturligvis forsøge at gøre noget ved.
Man behandler normalt med medicin og det han skal have hedder Losec eller Nexium. Det man behandler for er med latinske ord "Refluksesofagitis og/eller symptomatisk behandling af halsbrand og syreregurgitation ved gastroesofageal reflukssygdom".
Jeres læge vil måske ordinere medicinen, ellers skal I bede om at få en henvisning til børneafdelingen igen og så kan lægerne der undersøge ham og sætte ham i behandling.
Alt efter hvad problemstillingen er, vil man sætte ham i behandling mellem 2-8 uger. Enkelte børn har brug for længere tids behandling, men det skal ordineres og følges af lægerne, da der jo også er problemer med at give børn medicin gennem længere tid.
Medicinen virker som en base på den syre der dannes i maven, så syren ikke generer barnet i samme grad. Nogle læger vil ordinere ud fra de symptomer I beskriver, andre vil undersøge barnet ved f.eks. at tage en prøve af mavesyren eller analysere på evt. gylp der kommer retur, for at finde ud af, hvor meget syre barnet har og er generet af.
Det kan godt være at lægerne vil sige at han er for lille til behandling, både fordi han er præmatur men også fordi han jo stadig ikke vejer særlig meget ... Jeg kan ikke love jer, at man vil behandle, man vil naturligt skulle opveje fordele og ulemper.
Men igen, det er en læge der skal undersøge og vurdere jeres dreng - men det lyder helt relevant at I beder om dette. I vil jo også kunne spørge, hvornår man evt. vil behandle og tale med lægerne om den bekymring I har om, hvorvidt det kan påvirke hans spiserør og hans velbefindende generelt på sigt :)
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske