Svar: Kan ikke sidde stille
1. oktober 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Børn i S.'s alder kan virke motorisk meget urolige og det kan være enormt frustrerede, de rejser sig, hiver sig op ved møblerne, kan ikke finde ud at sætte sig igen og så snart man har hjulpet med det, så rejser de sig igen. De tumler omkring, kryber, kravler, kommer nogle gange i stillinger de ikke mestrer at komme væk fra og har brug for hjælp igen.
De er også ofte forvirrende at finde ud af, så vil de op, så vil de ned, så vil de op igen. De virker på en gang enormt tryghedssøgende og vil helst være på arm, men samtidig skubber de også en væk og vil alligevel ikke.
De peger, forsøger at kommunikere, ryster på hovedet, pludrer, griner og græder eller bliver frygteligt hidsige. De viser ofte for første gange temperament og egen vilje i denne alder og som forældre kan man stå og se på sit barn og tænke "hvem er dog den dreng?" fordi man pludselig ser sider af ham, som man ikke har set før.
De kan have mange monotome lyde som mmmammmmaaammmm som de kan sige i et væk, så man er ved at blive skør, af at høre på det, de kan finde på at banke hovedet ind i sengegavlen om natten eller ligge og virre med hovedet, så man tror der er noget galt.
Det er en alder, hvor man som forældre ofte føler at man gir og gir og alligevel føles det ikke godt nok. Det er frustrerende at ville putte, slappe af og prøve at hjælpe barnet til ro - og han tonser bare rundt :)
Men det er helt normalt for alderen og dit hygge-putte-gen skal nok blive aktiveret igen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du her har fået lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske