Svar: Læge, leg og udvikling
30. september 2010
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Natashia
Du kan på medlemssiderne i Livets bog indtaste din drengs længde og vægt fra fødslen og til nu - på den måde kan du holde øje med om han vokser som han skal og om hans vægt og højde passer sammen.
Det lyder umiddelbart som om at han er meget gennemsnitlig i sin højde og hører til de lidt slanke børn. Han lyder dog ikke til at være for tynd, men er nok som du skriver det man kalder for en "naturligt slank dreng".
Det er naturligvis vigtigt at du sørger for at han får mad nok og er han helt vildt træt en dag og synes det er dejligt at du hjælper ham, så skal du naturligvis gøre det, men år man er 3 år så skal han spise selv og det er vigtigt at du ikke presser ham for meget.
Han skal have mange små måltider i løbet af en dag og det er vigtigt at du sikrer ham mad fra alle fødevaregrupper. Han må gerne blive ved med at drikke letmælk og få surmælksprodukter af letmælkstypen, fordi han derigennem får lidt ekstra fedtstof og så vil det også være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at spise fisk flere gange ugentligt. Gerne både til frokost og om aftenen. Også kød, ris, pasta og grøntsager er vigtigt og du skal være opmærksom på at børn i din drengs alder ofte helst spiser mad der er adskilt. Han vil kunne se hvad der er på tallerkenen og vil vide, hvad han spiser.
Hvis du synes han spiser for lidt om aftenen, så er det helt okay at han får en grovbolle, et stykke rugbrød eller måske en portion havregrød om aftenen inden han skal i seng, så du er sikker på at han ikke går i seng på tom mave.
Med hensyn til tal og bogstaver, så er vendespil rigtig godt, som du allerede bruger. Også billedlotteri kan være en god idé og så kan du også købe små puslespil, som passer til hans alder og som har 'et lærings formål'. Det kan være puslespil, som kun består af to brikker og hvor man så skal parre dyrevoksne med dyrebørn eller billeder af 5 ting med tallet 5 osv.
Det kunne også være magneter med bogstaver og magneter med tal. Det kunne være et børne yatzyspil, som fås med dyr, hvor man får yatzy, når man har 5 ens dyr. Det kunne være et fiskespil, hvor I fanger fiskene og tæller dem, eller et brætspil henvendt til børn fra 3-4 år :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske