Svar: Skrig og koncentrationsproblemer i vuggestuen
29. september 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære bekymrede forældre
Der er for mig at se ingen tvivl om at jeres drengs øreproblemer og længerevarende væske på ørerne, kan spille ind på hans måde at reagere på nu.
Hvis han næsten konstant har væske i ørerne, så hører han jo alt som gik I selv med vat i øret hele tiden. Det betyder for det første at han ikke selv kan høre, hvor højt han råber og heller ikke har helt fornemmelse for sproget og måske er lidt forsinket rent sprogligt. Det vil naturligt vil gøre, at han har svært ved at kommunikere.
Det at råbe højt eller lave larm, kan også være en måde at koncentrere sig på .. Det lyder bagvendt, men kan man faktisk godt opleve, at børn som har svært ved lyde, selv kan være meget larmene og nogle gange lave ekstra meget larm, fordi de derved lukker af for omverdenen netop i et forsøg på at koncentrere sig .. det gælder dog især børn, som hører meget tydeligt og har en sensitiv høresans.
At kunne koncentrere sig kræver også at han kan høre, hvad han bliver bedt om, at han når at opfange, hvad det er han skal eller ikke skal og har han "vat i ørerne" er det naturligt svært for ham altid at få disse små detaljer med, det er måske sagt, men han har ikke opfanget det ... og samtidig er han også meget lille til overhovedet at kunne forstå en fælles besked, han har brug for at man ser direkte på ham, og forklarer ham direkte, hvad der nu skal ske, hvorfor og hvordan.
Der er ingen tvivl om at børn som mangler sprog naturligt vil prøve at kommunikere på anden vis. Det kan være ved at skrige og råbe højt, det kan også være ved at slå, bide, sparke. Jo mere sprog han får, jo bedre vil han naturligt kunne bruge sit sprog.
Jeg synes det er rigtig godt, at I har taget fat i ørelægen igen og taler om at jeres dreng skal have lagt dræn. Det kunne lyde som en god idé, som I beskriver det, men det er naturligvis en lægelig vurdering :)
Derudover tænker jeg også at jeres dreng naturligt skal lære at være social. At komme godt ud af det med andre mennesker kræver social intelligens og det er noget man lærer. Han skal hjælpes til at være sammen med de andre børn og han skal lære, hvad det han gør, gør ved dem og omvendt.
Man kan godt lære børn visse ting - også sociale ting, som sige pænt tak for en gave, sige tak for mad, sige undskyld osv. men kan kan ikke på samme måde fortælle et barn, hvordan det skal tage imod en anden, så den anden føler sig værdsat og interessant. Man kan ikke fortælle et barn, hvordan det kan trøste en anden osv. det er noget barnet lærer af måden vi som forældre er omkring vores barn på og af at være sammen med andre børn.
Jeres dreng skal først nu, netop fordi han er blevet 2 år, til at lære at lege sammen med andre børn. Tidligere har de leget mere ved siden af hinanden, men nu skal han lære at lege sammen med dem - de skal lege det man kalder rollelege. Og når I og pædagogerne nu ved, at han nogle gange reagerer uhensigtsmæssigt, når de andre børn nærmer sig ham, så er det naturligvis en pædagogisk opgave, at hjælpe ham og de andre med at mødes. Det er vigtigt at gå med ham hen og spørge om nogen vil lege, vise ham hvordan man spørger om man må være med. Det er vigtigt at forklare ham, at når de andre kommer til ham, for at lege, så bliver de kede af det, bange eller vil ikke lege, hvis han råber eller skriger af dem ...
Disse spilleregler begynder nu og det skal han naturligvis hjælpes til - det skal alle børn i denne alder.
Om jeres dreng har ekstra svært ved det end andre, det må pædagogerne vurdere og her kan hans øreproblemer naturligt spille ind. Men unormalt synes jeg ikke det lyder, han lyder 'bare' som en dreng, der skal have lidt støtte og hjælp til at finde ud af, hvordan man er sammen med andre - også andre børn :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske