Svar: Skrig og koncentrationsproblemer i vuggestuen

29. september 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede forældre

Der er for mig at se ingen tvivl om at jeres drengs øreproblemer og længerevarende væske på ørerne, kan spille ind på hans måde at reagere på nu.

Hvis han næsten konstant har væske i ørerne, så hører han jo alt som gik I selv med vat i øret hele tiden. Det betyder for det første at han ikke selv kan høre, hvor højt han råber og heller ikke har helt fornemmelse for sproget og måske er lidt forsinket rent sprogligt. Det vil naturligt vil gøre, at han har svært ved at kommunikere.

Det at råbe højt eller lave larm, kan også være en måde at koncentrere sig på .. Det lyder bagvendt, men kan man faktisk godt opleve, at børn som har svært ved lyde, selv kan være meget larmene og nogle gange lave ekstra meget larm, fordi de derved lukker af for omverdenen netop i et forsøg på at koncentrere sig .. det gælder dog især børn, som hører meget tydeligt og har en sensitiv høresans.

At kunne koncentrere sig kræver også at han kan høre, hvad han bliver bedt om, at han når at opfange, hvad det er han skal eller ikke skal og har han "vat i ørerne" er det naturligt svært for ham altid at få disse små detaljer med, det er måske sagt, men han har ikke opfanget det ... og samtidig er han også meget lille til overhovedet at kunne forstå en fælles besked, han har brug for at man ser direkte på ham, og forklarer ham direkte, hvad der nu skal ske, hvorfor og hvordan.

Der er ingen tvivl om at børn som mangler sprog naturligt vil prøve at kommunikere på anden vis. Det kan være ved at skrige og råbe højt, det kan også være ved at slå, bide, sparke. Jo mere sprog han får, jo bedre vil han naturligt kunne bruge sit sprog.

Jeg synes det er rigtig godt, at I har taget fat i ørelægen igen og taler om at jeres dreng skal have lagt dræn. Det kunne lyde som en god idé, som I beskriver det, men det er naturligvis en lægelig vurdering :)

Derudover tænker jeg også ...

Annonce

... at jeres dreng naturligt skal lære at være social. At komme godt ud af det med andre mennesker kræver social intelligens og det er noget man lærer. Han skal hjælpes til at være sammen med de andre børn og han skal lære, hvad det han gør, gør ved dem og omvendt.

Man kan godt lære børn visse ting - også sociale ting, som sige pænt tak for en gave, sige tak for mad, sige undskyld osv. men kan kan ikke på samme måde fortælle et barn, hvordan det skal tage imod en anden, så den anden føler sig værdsat og interessant. Man kan ikke fortælle et barn, hvordan det kan trøste en anden osv. det er noget barnet lærer af måden vi som forældre er omkring vores barn på og af at være sammen med andre børn.

Jeres dreng skal først nu, netop fordi han er blevet 2 år, til at lære at lege sammen med andre børn. Tidligere har de leget mere ved siden af hinanden, men nu skal han lære at lege sammen med dem - de skal lege det man kalder rollelege. Og når I og pædagogerne nu ved, at han nogle gange reagerer uhensigtsmæssigt, når de andre børn nærmer sig ham, så er det naturligvis en pædagogisk opgave, at hjælpe ham og de andre med at mødes. Det er vigtigt at gå med ham hen og spørge om nogen vil lege, vise ham hvordan man spørger om man må være med. Det er vigtigt at forklare ham, at når de andre kommer til ham, for at lege, så bliver de kede af det, bange eller vil ikke lege, hvis han råber eller skriger af dem ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Disse spilleregler begynder nu og det skal han naturligvis hjælpes til - det skal alle børn i denne alder.

Om jeres dreng har ekstra svært ved det end andre, det må pædagogerne vurdere og her kan hans øreproblemer naturligt spille ind. Men unormalt synes jeg ikke det lyder, han lyder 'bare' som en dreng, der skal have lidt støtte og hjælp til at finde ud af, hvordan man er sammen med andre - også andre børn :)

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor