Brev:
Skrig og koncentrationsproblemer i vuggestuen
29. september 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Skrig og koncentrationsproblemer i vuggestuen
Kære Helen
Tak for dine gode svar på vores sidste spørgsmål, nu har vi igen et par stykker omkring vores søn..
Han er i det store og hele en glad dreng der trives, men der er lidt problemer i vuggestuen, med at han skriger højt og har lidt svært ved at finde ro.
Han skriger når de leger og skriger også de andre børn ind i hovedet, ligesom for at forskrække dem, siger de i vuggestuen, og de større børn gider ham ikke når han gør det, og de små bliver kede af det.
Vi har det jo rigtig dårligt med at han går og generer de andre børn på den måde. Vi har tænkt på om det kunne være fordi han har svært ved at få kontakt med de andre børn, men de mener han ellers fungerer godt socialt, at de andre børn meget gerne vil ham (når han ikke lige skriger!) og han har nogle gode legekammerater dernede.
Han har skreget lidt hjemme også, men vi synes mest at det er når han er glad og spændt - hvis vi skal noget han glæder sig til f.eks. og er lidt overgearet. Han er i det hele taget højrøstet og råber tit f.eks. når vi bare sidder stille og roligt og læser, når han kommenterer ting i bogen.
Det skal siges at han har problemer med væske på ørerne og vi tænker at det er en del af problemet. Han har været til ørelæge og han mener at han har nedsat hørelse pga. væsken. han har haft væske på ørerne længe, i hvert fald siden sidste vinter, men vi er blevet ved med at få at vide hos lægen at vi skulle se tiden an i forhold til om han skal have lagt dræn.
Nu har han så i sidste uge været til ørelægen der så gerne vil se an halvanden måned inden de evt. lægger dræn. Tror du at det er hele problemet, at han ikke hører ordentligt, eller er der andet i det?
Pædagogerne i vuggestuen mener han er lidt bagud sprogligt i forhold til sin alder - måske pga høreproblemer - ved ikke om det også kunne være en del af problemet, måske er han frustreret over ikke at kunne udtrykke det han gerne vil, og råber..?
Så er der det, at han har svært ved at finde ro i vuggestuen siger de dernede, at han ligesom er overgearet og ikke sidder længe med legetøjet.. hjemme kan han sagtens sidde koncentreret i hvert fald tyve minutters tid og lege eller kigge i bøger. Men er han først overgearet kan han også sagtens være det i lang tid og have svært ved at "falde ned" igen.
Hvad kan det dreje sig om at han ikke kan sidde roligt og lege nede i vuggestuen, tror du der sker for meget omkring ham - for meget larm? Kan vi som forældre gøre noget der kan hjælpe?
Han har meget vilje, ved godt hvad han vil og han er ikke altid så god til at høre efter hvad der bliver sagt, det gælder både hjemme og i vuggestuen. Vi synes vi giver ham grænser, er konsekvente og giver ham nogle faste rammer i hverdagen.
Ellers er han en kærlig, glad og sjov dreng der har mod på det hele! Men vi er jo bekymrede for om der er noget galt eller om han på en eller anden måde ikke har det godt..?
Vi glæder os til at høre dine tanker om det hele!
På forhånd tak
De bekymrede forældre