Svar: Følsomt barn - 14 mdr.
21. september 2010
Alder:
14 mdr.
Hej med jer
Uden at have mødt jeres dreng, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om han mon kan have problemer med det man kalder sanseintegration.
Når vi skal forholde os til verden, så bruger vi vores sanser. Og her tænker jeg på alle vores sanser - vores følesans, balancesans, vores evne til at mærke andre og mærke os selv, vores høresans osv. Det hele hænger sammen og vi er dybt afhængige af at vores sanser fungerer godt, når vi skal forholde os til den verden vi lever i. Så når børn har svært ved at forholde sig til verden, så kan det skyldes at de har nogle sansemæssige problemer, at deres sansemæssige bearbejdning ikke fungerer optimalt.
Nogle børn har problemer med en enkelt sans, andre børn har problemer med flere sanser og når jeg læser jeres brev og beskrivelse af jeres dreng, så slår det mig, at han måske har et problem her ... Han lyder i sin beskrivelse lidt som et barn, der er født for tidligt og man ser netop ofte sanseintegrationsproblemer hos for tidligt fødte børn ... Og selvom jeres dreng her ikke er født for tidligt, så kan han altså godt have problemer med sine sanser.
Netop det at han har haft mange problemer med sine ører, kan spille ind. Han har dræn på begge ører og det lyder som om at han har haft problemer med gentagende øreinfektioner. Det kan have betydning for hans evne til at høre og evne til at forholde sig til lyde, mange mennesker, meget støj - men det kan også have betydning for hans balance og dermed påvirke hans kropsbevidsthed og det igen, kan give problemer med at være i større forsamlinger ...
Der findes ergoterapeuter som har specialiseret sig i at hjælpe børn med sanseintegrationsproblemer og hvor man gennem leg får stimuleret barnet sanser og styrket barnet. Børn der er tilbageholdende og meget forsigtige vil faktisk ofte efter sansemotorisk træning begynde at lege mere, bruge sig selv mere og i det hele taget ændre adfærd. De får mere mod og tør pludselig kaste sig mere ud i leg - og tør pludselig også lege mere med andre børn og tør eller er pludselig i stand til at være med andre i større forsamlinger ...
Jeg synes I skulle overveje, om det kunne gælde for jer og jeres dreng og måske kunne være en hjælp :) du kan søge på 'sanseintegration' og 'sansemotorik' og se hvad der dukker op - der er sandsynligvis også hjælp at få i nærheden af hvor I bor :)
Rigtig meget held og lykke - og glæder mig meget til at høre, hvad I finder ud af :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske