Brev:
Følsomt barn - 14 mdr.
21. september 2010
Alder:
14 mdr.
Følsomt barn - 14 mdr.
Hej Helen
Rasmus er nu næsten 14 måneder gammel og stor trives. Han har sagt nogle få ord, kan stå uden støtte og elsker at gå når han holder os i hånden.
Han har døjet meget med ørene og har dræn i begge ører men får stadig gentagne infektioner. Ørelægen siger han skal vokse sig fra det og at det skyldes et umodent immunforsvar.
Han havde en meget hård opstart i dagpleje hvor han skreg utrøsteligt samtlige timer han var der. Han er nu 7 mdr senere faldet virkelig godt til og stortrives der.
Men han er ekstremt følsom overfor forandringer. Hvis de er i legestue græder han næsten hele tiden og vil ikke spise. Når de andre børn bliver hentet sidder han på skødet af dagplejefaren for ellers græder han. Hvis vi går tur og møder folk der gerne vil sige hej til ham, må vi bede dem lade være for sætter de sig på knæ foran ham og snakker til ham bryder hans verden igen sammen. Sidder han på arm mens de gør det er der intet. Vi har af samme årsag ikke haft ham i gæstepleje endnu da han græder bare de andre dagplejere snakker til ham. Det skal lige siges at det er ikke bare hys gråd. Han er oprigtig ked af det og virker faktisk bange.
Når vi har gæster derhjemme græder han også med mindre han sidder på arm. Når han så selv giver tegn på at ville ned er der som regel ikke det store, men jeg kan fx ikke gå ud i køkkenet og hurtigt hente noget uden at tage ham med for så græder han igen.
Hvis vi er derhjemme alene er der intet. Han er glad og kravler rundt i hele huset og leger og udforsker og har ikke behov for at have os i nærheden.
Vi ønskede oprindeligt at få ham i vuggestue pga. de længere åbningstider og for at undgå gæstepleje osv. men har først fået tilbud plads pr. 1/11 og har takket nej, da vi ikke vil byde ham at flytte ham nu.
Vi er dog lidt i tvivl om hvordan vi bedst takler hans følsomhed. Er det bedst at skåne ham lidt for mange mennesker eller er det godt tit at tage ud så han vænner sig til det? Og er der bare nogle børn der er så sensitive eller er det unormal adfærd?
Hilsen