Svar: Fysisk aktivitet

17. september 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lone

Børn skal have lov til at bevæge sig så meget som muligt, det er vigtigt at de får lov til at bruge deres krop og de skal have lov til at tumle, hoppe, springe, stå på hovedet osv. Jo mere de kan bevæge sig, jo bedre er det faktisk for dem :)

I behøver ikke en masse smart udstyr for at jeres dreng kan være aktiv, men det er en god idé at udnytte de ting I har i hverdagen. Han skal grave huller i haven, han skal hoppe rundt på træstubbe i skoven (hvis I har en sådan, hvor du bor), han skal gå på line på kanten af sandkassen eller på fortovskanten med dig i hånden, han skal på legepladsen hvor han kan klatre op, gynge og prøve at rutsje ned.

Børn vil i 2-3 års alderen øve sig i at gå forlæns, gå baglæns og gå sidelæns - det må du gerne øve med ham.

Han skal hoppe og I kan evt. købe en lille trampolin til ...

Annonce

... indendørs brug, hvor du kan holde ham i hænderne imens han selv hopper. I kan også hoppe på store puder på gulvet eller hoppe i vandpytter.

I skal danse samme, både fjolledans men også gerne småbørnsdans med sanglege "med hænderne siger vi klap-klap-klap, med fødderne siger vi tramp ...", "En elefant kom marcherende..." osv.

Han vil have stor glæde af at få en løbecykel, især når I er ude at gå med barnevognen, så kan han køre på cykel ved siden af dig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Leg med bolde, store bolde, både at kaste og at gribe bolde vil være en rigtig god øvelse for ham - også at sparke til en stor bold er svært og kræver træning :)

Du kan købe bøger om børn og motorik og som indeholder idéer til lege. Der findes danske bøger, men også mange udenlandske bøger om det emne ...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder