Svar: Fysisk aktivitet
17. september 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Lone
Børn skal have lov til at bevæge sig så meget som muligt, det er vigtigt at de får lov til at bruge deres krop og de skal have lov til at tumle, hoppe, springe, stå på hovedet osv. Jo mere de kan bevæge sig, jo bedre er det faktisk for dem :)
I behøver ikke en masse smart udstyr for at jeres dreng kan være aktiv, men det er en god idé at udnytte de ting I har i hverdagen. Han skal grave huller i haven, han skal hoppe rundt på træstubbe i skoven (hvis I har en sådan, hvor du bor), han skal gå på line på kanten af sandkassen eller på fortovskanten med dig i hånden, han skal på legepladsen hvor han kan klatre op, gynge og prøve at rutsje ned.
Børn vil i 2-3 års alderen øve sig i at gå forlæns, gå baglæns og gå sidelæns - det må du gerne øve med ham.
Han skal hoppe og I kan evt. købe en lille trampolin til indendørs brug, hvor du kan holde ham i hænderne imens han selv hopper. I kan også hoppe på store puder på gulvet eller hoppe i vandpytter.
I skal danse samme, både fjolledans men også gerne småbørnsdans med sanglege "med hænderne siger vi klap-klap-klap, med fødderne siger vi tramp ...", "En elefant kom marcherende..." osv.
Han vil have stor glæde af at få en løbecykel, især når I er ude at gå med barnevognen, så kan han køre på cykel ved siden af dig.
Leg med bolde, store bolde, både at kaste og at gribe bolde vil være en rigtig god øvelse for ham - også at sparke til en stor bold er svært og kræver træning :)
Du kan købe bøger om børn og motorik og som indeholder idéer til lege. Der findes danske bøger, men også mange udenlandske bøger om det emne ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske