Toxoplasmose

18. september 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Toxoplasmose

Hej Helen

Jeg er første gangs gravid og er ret nysgerrig og søger viden omkring forskellige ting forbundet med graviditeten. Derfor læser en del og har blandet andet læst om risikoen ved smitte med toxoplasmose og har nogle spørgsmål til det.

Jeg har søgt flere forskellige steder, men kunne ikke rigtig finde ud af, hvor stor risikoen er for at blive smittet med toxoplasmose, når man bor i danmark.

Jeg ved at toxoplasma kan forekomme på grønt og frugt, i råt kød og inde i jorden mv., men jeg har svært ved at afgøre, hvor meget man egentlig skal passe på og hvor omhyggelig man skal være med at vaske hænder for eks.

Jeg vasker hænder utrolig meget, da jeg frygter at blive smittet og ...

Annonce

... har svært ved at sætte en grænse.
Det bekymrer mig, at disse toxoplasma oocyster lever i naturen kan overleve i naturen i utrolig lang, op til et år eller længere tid, og at de findes mange forskellige steder.

Kan du sige noget om, hvor stor chancen er for, at når jeg har gået en til skoven, har været i haven eller bare ude på græsplænen, at jeg så "slæber "disse oocyster men hjem? Jeg frygter at de så bliver spredt rundt i hele huset.

Hvor længe kan oocysterne egentlig overleve sådan
et tørt sted, som for.eks. inde i et hus?

Jeg glæder mig til at få nogle svar fra dig, der kan give mig nogle mere klare retningslinier omkring dette emne.

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Maja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!