Brev:
Toxoplasmose
18. september 2010
Alder:
0 mdr.
Toxoplasmose
Hej Helen
Jeg er første gangs gravid og er ret nysgerrig og søger viden omkring forskellige ting forbundet med graviditeten. Derfor læser en del og har blandet andet læst om risikoen ved smitte med toxoplasmose og har nogle spørgsmål til det.
Jeg har søgt flere forskellige steder, men kunne ikke rigtig finde ud af, hvor stor risikoen er for at blive smittet med toxoplasmose, når man bor i danmark.
Jeg ved at toxoplasma kan forekomme på grønt og frugt, i råt kød og inde i jorden mv., men jeg har svært ved at afgøre, hvor meget man egentlig skal passe på og hvor omhyggelig man skal være med at vaske hænder for eks.
Jeg vasker hænder utrolig meget, da jeg frygter at blive smittet og har svært ved at sætte en grænse.
Det bekymrer mig, at disse toxoplasma oocyster lever i naturen kan overleve i naturen i utrolig lang, op til et år eller længere tid, og at de findes mange forskellige steder.
Kan du sige noget om, hvor stor chancen er for, at når jeg har gået en til skoven, har været i haven eller bare ude på græsplænen, at jeg så "slæber "disse oocyster men hjem? Jeg frygter at de så bliver spredt rundt i hele huset.
Hvor længe kan oocysterne egentlig overleve sådan
et tørt sted, som for.eks. inde i et hus?
Jeg glæder mig til at få nogle svar fra dig, der kan give mig nogle mere klare retningslinier omkring dette emne.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Maja