Svar: Sprog-udvikling hos to-sproget
12. september 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Sanne
Det tyske vil Marie lære automatisk, både fordi I taler det som fælles sprog derhjemme, men også fordi det tales hvor I bor :)
Det danske skal du lære hende og det lærer hun ved at du netop kun taler dansk til hende. Det er rigtig dejligt at hun er glad for bøger, du skal naturligvis læse danske børnebøger højt for hende. Men det vil også være rigtig godt at lære hende gamle danske børnesange og gerne sange, hvor man også bruger hænderne som fagter, så hun får forståelse og betydningen med af ordene, når du synger og samtidig også synes det er sjovt.
Det kan være sange som "I en skov en hytte lå" eller "Mon du bemærket har, hvad der på loftet var" eller "lille Peter Edderkop" eller lignende.
Også bøger, hvor man skal lede efter ting, kan være rigtig gode. Der kan være billede af ting i bogsiden, som man så skal finde på et stort billede i midten af bogen. Det at få ordet gentaget flere gange og på flere måder, vil gøre at hun lærer ordet bedre :)
Også dine forældre, familien i DK osv. skal tale dansk til jeres datter, så hun hører at flere taler dette sprog. Måske ringer I sammen og hun kan hører deres stemmer i telefonen. Måske kan I via skype sende en hilsen, så der også kommer ansigt på stemmen og på det danske sprog :)
Det skal nok komme - men det vil være naturligt at hun vil foretrække det tyske, når de fleste omkring hende taler det :)
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske